Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
ChristerN

Om man inte seglar utan åker motorbåt - vad heter det då?

Rekommendera Poster

Hej

Jag som seglat mycket i mina dar kör nu mest motorbåt. Men jag har flera gånger undrat vad det borde heta när man kör/åker motorbåt för det kan ju inte heta att man seglar även om det iofs ofta heter så i yrkessjöfarten.

Så vad säger man när man ska ut med båten en helg? Båta? Motorbåtåka? Åka med min motorbåt?

Och vad är man då, då när man är ute på sjön? Motorbåtsåkare?

Det är ju väldigt mycket krångligare än att säga att man ska ut och segla i helgen och att man är en seglare.

Eller säger man att i helgen ska jag ut och segla med min motorbåt?

Ja, vad säger ni?

Jag undanber mig dessa olika uttryck som dieselmarodör och fartdåre och annat som vi seglare ofta (skämtsamt för min del) kallar motorbåtarnas framförare.

(Dagens i-landsproblem Obestämd)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är van vid jag ska ut och (åka båt) i helgen och vad man kallas när man gör just detta kanske är båtåkare jag vet ej? Ordet båt är dock inget annat än motorbåt för mig...

/ Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ut med båten säger jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju väldigt mycket krångligare än att säga att man ska ut och segla i helgen och att man är en seglare

Just av den anledningen Skrikandes (ren lögn) gick jag en gyllene medelväg och bytte till motorseglare. Kanske inte det bästa va någon av de två världarna, men vokabulären blir betydligt enklare Obestämd och så går det precis lika sakta som man är van vid. Flört

Hur katten skall man kunna utnytja det gammla talesättet; Hade det inte varit för den goda maten - så hade jag aldrig seglat om man har motorbåt? Cool

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Idioti?  Flört eller båtåka duger väl utmärkt. Jag brukar säga att jag ska ut och vingla med båten. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska kryssar klubben har löst frågan, det heter SEGLA.

-Kom dessutom i håg att de som har segel på sina båtar inte sällan tilldryga lägger icke oansenliga stäckor av sina resor med hjälp av det som brukar kallas järngenua. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska ut på sjön säger jag 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...