Elvan 0 Postad 26 Maj , 2010 Min varvräknare på min Volvo V6:a visar konstant ca 300 varv, ingen reaktion oavsett hur mycket den varvar. Kan det vara någon glappkontakt eller .....? Hur kan mäta upp vad som är fel ? Känner någon igen symptomen ? /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Maj , 2010 Är visar-instrumentet helt dött, eller lyfter visaren ifrån sin noll-stoppinne? 300 RPM är ju långt under tomgång och antagligen väldigt nära stopp-pinnen. Elektriska visarinstrument brukar ha en viss sträcka som visaren/pekaren lyfter även om mätvärdet är noll, detta för att visa att det faktiskt fungerar (laddningslampan lyser och instrumenten rycker upp ifrån stoppinnen då tändningen slås till, som en enkel funktionskoll). I fallet analoga varvräknare är det ju pulser per tid som räknas, och elektroniskt omvandlas till en passande spänning som sen matas till ett sk vridspole-instrument/galvanometer. Så, ifall nålen lyfter är nog kontakten vridspoleinstrument-räknare nog ok, men räknarens kontakt med med sin insignal/givare antagligen bruten. Insignalen för bensin-inombordare hämtas nog f.ö. ifrån tändningen. Med en enkel multimeter kan annars eventuella kabelbrott/glappkontakter lätt spåras till sin exakta källa, ohm-mätning med avslagen tändning bör funka bra eftersom det här gäller högohmiga/strömsnåla instrument. Ungefär så, hoppas att detta var till nån sorts hjälp. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elvan 0 Postad 27 Maj , 2010 Nålen lyfter definitivt från stoppinnen, då kan jag kanske hoppas på att det är glapp i givarkabeln. Jag skall försöka felsöka i helgen. Tack för tipsen ! /Hasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elvan 0 Postad 16 Juni , 2010 Har tyvärr inte hittat någon glappkontakt eller elfel , så det börjar nog luta åt instrumentfel ? Var hittar man varvräknare till vettig penning ? Helst orginal ! /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 16 Juni , 2010 Har du börjat bakom instrumentet och lossat/skruvat åt anslutningarna och sprayat kontaktsprej och därefter följt givarkabeln bakåt till motorn och sprayat alla multikontakter som den passerar? Det brukar vara ärgade/oxiderade kontakter som är problemet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser