neubert 52 Postad 26 Maj , 2010 Hej, Vi köpte i höstas en SAGA 27 för vår familj med 2 barn. Vi hann med några nätter redan då men ska i sommar ta en långtur ner till Öland (från Oxelösund) och bo i båten under ca 3 veckors tid. Vi är båda uppväxta på sjön men detta är våran första egna båt och när vi försöker tänka på allt man behöver utrusta den med så känns det som det finns 1000 olika saker som kan va bra att ha med sig under semester. Jag skulle vilja ha hjälp att fylla på en lista med saker som kan vara till nytta eller rent av nödvändiga. Allt från tampar till köksutrustning är av intresse så jag börjar skriva och hoppas ni kan fylla på!?!? Verktygslåda: Skiftnyckel Skruvmejsel med bits Fasta nycklar 7,8,10,13 Insexsats Ficklampa Köksutrustning: Tallrikar Muggar Dricksglas Vinglas Bestick Sax Korkskruv/kapsylöppnare Osthyvel Vass kniv Kaffefilter/hållare Termos Skärbräda Durkslag (ihopfällbart i gummi) Stekpanna Kastrull Mått Sprit (till spritkök, ej dricka!) Kökshanduk Hushållspapper Avfallspåsar Diskbalja Motorrelaterat: Generatorrem Oljefilter Dieselfilter Fin/Grov Olja Säkerhet: Förstahjälpen låda Brandsläckare Brandfilt Förtöjning mm. Ankarlina Ankare Fendrar 2x 10m Förtöjningstamp Bergskilset Övrigt: Toapapper Värmeljus Lampolja Detta är vad jag kommer på just nu och jag kan tänka mig att den kan fyllas på i oändlighet! Mvh Nils Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 26 Maj , 2010 Verktygslådan kan kompletteras med. avbitartång volt/ampéremeter hylsnyckelsats kabelskosats Kolla sedan över motorn så du inte står där med ett saknat verktyg som ligger hemma! Sedan har du glömt det viktigaste, flytvästar och grillen! Ha det så kul på sjön och tänk på säkerheten (glöm ej lyssna på sjörapporten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 27 Maj , 2010 Lite plugg att trycka in i läckande genomföringar och slangar kan vara bra. En dunk med dricksvatten är inte heller fel. ÄVen om du har en bra och ren tank så kan ju något hända med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 27 Maj , 2010 manuell länspump, extra impeller, polygrip. Extra plastpåsar så moder natur slipper skräp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Maj , 2010 Navigationsutrustning Sjökort över det tilltänkta seglingsområdet och angränsande område Passare Transportör Kikare Pejlkompass ( även resevt till ordinarie) Gps (inte fel att ha) Fick- och handlampor Radio extra batterier Förtöjning mm Minst en komplet ankarutrustning till Betydligt mer tampar av olika längder och grovlekar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 27 Maj , 2010 Uppdaterad lista med ovanstående! Verktygslåda: Skiftnyckel Skruvmejsel med bits Fasta nycklar 7,8,10,13 Insexsats Ficklampa Avbitartång Multimeter Hylsnyckelsats Kabelskosats Polygrip Köksutrustning: Tallrikar Muggar Dricksglas Vinglas Bestick Sax Korkskruv/kapsylöppnare Osthyvel Vass kniv Kaffefilter/hållare Termos Skärbräda Durkslag (ihopfällbart i gummi) Stekpanna Kastrull Mått Sprit (till spritkök, ej dricka!) Kökshanduk Hushållspapper Avfallspåsar Diskbalja Motorrelaterat: Generatorrem Oljefilter Dieselfilter Fin/Grov Olja Impeller Säkerhet: Förstahjälpen låda Brandsläckare Brandfilt Träplugg Förtöjning mm. Ankarlina Ankare Fendrar 2x 10m Förtöjningstamp Bergskilset Övrigt: Toapapper Värmeljus Lampolja Passare Transportör Kikare Radio Batterier Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 27 Maj , 2010 Tändare/stickor? Radio? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Maj , 2010 kommer ihåg min första skärgårdssegling för 26 år sedan. jag hade gjort matlista och handlat mat och konserver för hela semestern hemma bara för att finna att skärgården är full med affärer där det mesta fanns att köpa. med detta menar jag att det inte är panik om man inte får med sig allt från början. bättre att faktiskt köpa en del på resan och sponsra de affärer som finns så de klarar sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2010 Ja det blir mycket grejer i båten. Man får till slut inte plats men kan pilla in dem där det inte är praktiskt att ha saker man lätt behöver ta fram. Vi försöker nu att ta med grejer från båten och startkablarna var på väg hemåt men blev kvar. Åskaledare och ihopkoppling av batterier förstås. Packningssats till motorn finns med och tar nästan ingen plats. Glasfiber, polyester och aceton. Skruvdragare, borrmaskin och sliptrissa. Några brädstumpar ska jag stoppa in nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinylon 0 Postad 28 Juni , 2010 Jag vill inte låta som en tonåring på festival, men du glömmer väl inte silvertejpen? Bra att laga saker med om det ska göras kvickt och temporärt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 Juni , 2010 Lite fler förslag: Hammare, (mora)kniv, ståltråd, isoleringstape, buntband, sikaflex, säkringar, glödlampor, båtshake, längre förtöjningstamp till akterbojar, hink som kan ersätta länspump, reservdunk, ... Se även http://www.batnytt.se/SKEPPARENS_BASTA_TIPS_Bra_verktyg_ombord_DXNI-47138_.aspx Oljefilter? Kan inte riktigt se när jag akut skulle behöva byta det... Ett medlemskap i SSRS kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser