Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
saltpeter

Statoil Blå -var är du nu ?

Rekommendera Poster

Suck !

Nu när värmaren (Wallas 1800 B) har börjat gå som en klocka så tar statoil bort mitt favoritbränsle : STATOIL BLÅ Lysfotogen.

Värmardoktorn i Spånga har befallt mig att inte använda något annat bränsle.

Är det någon som vågat elda med Statoils ersättare ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Statoil längst upp på Birgerjarlsgatan i Stockholm finns det Statoil Blå.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte bara fotogenen som försvunnit, hela Statoil är ju borta fran skärgardenRynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har kört med Biltemas lysfotogen de senaste 3-4 åren, fungerar utmärät för oss.

Mvh Lars

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man fråga vilka värmare Ni har använt tillsammans med biltemas lysfotogen ?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Använder Biltemas fotogen till min Wallas 2400 och har så gjort i 3 år utan några problem, tänker inte sluta med det så länge den säljs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde några år med Shell Citydiesel vilket fungerade rätt bra. Möjligen sotade den lite mer men problemet med vår Wallaskopia låg mest på den elektriska sidan.

De startade helst när det var varmt och då var behovet som minst. Men det kan vara så att det måste vara Esso Blå som den egentligen heter. Kostade en krona litern då vi matade vår första Wallas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citydiesel kommer jag nog skippa till min fotogenvärmare men Biltemas fotogen låter helt ok !

Tack för tipsen !!!!Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mailade Värmedoktorn ang bristen på Statoil blå och svaret var att man ska använda Statoils Campingparrafin istället och inget annat, ska tydligen vara samma sak som den blå.

Blir den lösningen för mig till Wallasen 1800b, doktorn vet nog vad han talar om i detta fallet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall testa Julas märke STARTA lysfotogen, nog luktar den som fotogen brukar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ringde värmardoktorn och han konfirmerade att Den nya campingparrafinen (?) som säljs hos Statoil är den som gäller tills vidare.

Han hade luskat fram att det är samma tillverkare.

Han sa att han bevakar bränslet noggrannt och om ngn får problem så får vi ta upp den här tråden igen.

TJO

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt jobbat

renoverade värman hos doktorn förra året för 4600 kr och vill inte riskera något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Statoil.no finns det två typer av lysfotogen A) Lampeparafin med en flampunkt på 68°C och B) Parafin båt, hytte, camping med flampunkt på 72° C. Den senare är avsedd för fotogenkök och fotogenkaminer. Lampeparafinen är renast och luktar minst. jag förmodar att den är dyrast.

Staffan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bekräfta att det är Camping Paraffin som man skall använda till sin Wallas. Det är exakt samma produkt som Statoil Blå bara det att den är namnändrad pga av anpassning till en bredare marknad utanför skandinavien. Jobbar med detta på Statoil.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Uppdaterar denna tråd, samt vill även se om någon vet mer om detta. 

Besökte Cirkel K idag. Självklart så har de bytt ut Camping Paraffin till Camping Fotogen. 

Enligt personalen, så var det samma produkt. De hade även kvar hyllkantsettiketen från Camping Paraffinen. Priset verkar ha ökat från 149 till 169 kr för en 4 liters dunk.

post-85664-0-35752000-1469083431_thumb.jpg

post-85664-0-78550200-1469083174_thumb.jpg

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...