Fanatica 0 Postad 26 Maj , 2010 Hej alla glada! Är det någon som har installerat en defroster, kopplad till kylsystemet, i en Ryds 23 WA? Jag är nöjd med båten, men saknar defroster vid förarrutan, samt skulle vilja ha ett utblås nere vid fötterna. Sofort det regnar börjar det imma igen om man inte har kapellet akterut helt öppet, vilket man ju inte alltid vill ha. Har en VP D3 och har börjat se mig om efter en luft/kylvatten växlare. Funderar på Webastos Madera 4. Har även sett på QLs grejjer som ju säljs av Pentaåterförsäljare. Om ni satt in en värmeväxlare i er Ryds 23 WA: Vilken har ni använt? Var har ni placerat värmeväxlaren? Har ni använt en extra cirkulationspump? Hur har ni dragit kanalerna? Tacksam för idéer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 27 September , 2010 Förverkligade du ideerna om gångvärme? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fanatica 0 Postad 4 Oktober , 2010 Nej tyvärr. Men nästa säsong då.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 5 Oktober , 2010 en liten diskret kupevärmare låter ju onekligen enklare än att dra rör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 20 September , 2011 Nu har jag påbörjat installation, dock hittade jag ingen att kopiera installationen från så jag fick hitta på själv. Det finns ju inte så mycket plats att montera men jag tror att jag har hittat en ganska bra montering. Det blev en defroster från marinshopen (Kalori, Compact D). Än så länge har jag bara dragit kylslangarna, skruvat fast defrostern och monterat utblås. Defrostern hamnade på styrbords sida bakom väggen, under gången med hjälp av en hel del svordomar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 20 September , 2011 Bild från insidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 20 September , 2011 Flera utblås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 20 September , 2011 Underifrån (torkarmotorn till höger) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 24 September , 2011 Tillbringade gårdagkvällen åt att koppla på defrostern på kylslingan och resten av installationen är i princip klar. Observationer: Trycket från vattenpumpen är först vid 1000rpm tillräckligt för att cirkulera vattnet i dom totalt 7 meter långa slangarna, vid 1500rpm verkar det vara full värme. Jag hade blivit förvarnad om att jag behöver en cirkpump, bonus dock att jag får värme vid lite varv. Dock väsnas fläkten en del. Värmepaketet sitter precis i höjd med motorns värmeväxlare. Mina farhågor verkar ogrundade om problem med luft i systemet och behov av avluftning vid värmepaketet. Då blir det en cirkpump för att få värme på tomgång också. Någon med erfarenheter av pumpar? Edit: uppdaterad info. Senast ändrad av folkew | 25 september 2011 | 22:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fanatica 0 Postad 29 September , 2011 Vackert! Min båtsäsong blev lite omkastad. Har flyttat till Toronto för ett års arbete, men kommer tillbaka hem juli 2012. Roligt att se dina bilder och roligt att höra att det går att klämma in en gångvärme i det trånga skrymslena i 23an. Grattis till ett stiligt arbete. Mäste ta mig an det när jag kommer hem. Båten är toppen i de flesta väder, men jag saknar verkligen att kunna få det imfritt och skönt när man stänger till om sig höstar och vårar. Publicera gärna mer! Verkligen kul och grattis! Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 13 Januari , 2012 Jag har fått frågor om installationen via mail men eftersom jag tycker att det kan vara av allmänitresse så svarar jag här: Värmeuttagssatsen är Quicksilver orginal för Mercruiser 4.3MPI, med installationsbeskrivning och den är köpt av SeaRay Service center i Stockholm. Jag hade en del strul eftersom sökningarna på mitt motornummer gav fel värmeuttagssats (Marinshopen gav mig fel) men när jag till slut hamnade på SeaRay så rynkade han bara på pannan och sade njae, det där kan aldrig stämma, du borde ha den här istället... Grym snubbe!! Uttagssatsen kostade några hundralappar, dyrt med tanke på att det var bara några mässingsnipplar. Men värt varenda öre då installationsbeskrivningen visade sig vara livsnödvändig. Hade jag gjort som proffsen på forumen sade så hade det blivit fel. Jag har just nu inga bilder mera än de som redan är upplagda, på första bilden ser man monteringen av defrostern - från utsidan notera de tre skruvskallarna på skottet. Bild nummer 2 visar insidan av skottet, inifrån ruffen. Defrostern monterad och kylslangarna fastskruvade. Notera att defrostern är monterad så att vattenuttagen är riktade föröver, på så sätt kan man föra upp kylslangarna i en mjuk böj istället för att kinka dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 13 Januari , 2012 Monteringstips: Dubbla motriktade slangklämmor på vattenslangarna. Köp ett litet spärrskaft för slangklämmorna, jag harde inte klarat det utan. p.g.a. att vattenslangarna på defrostern är riktade framåt så är värmeutblåsen riktade akteröver och det är en smula trångt att få dit slangklämmorna på luftslangarna som ska till vindrutan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
folkew 0 Postad 24 Juli , 2012 Uppdatering: Nu har jag monterat cirkulationspump och får full värme redan vid tomgång. Inga problem med monteringen som gjordes i motorrummet, bara att strypa slangen på två ställen och skära av mitt emellan och trycka in slangarna i pumpen. Hur nöjd som helst, nu ska jag bara snygga till sladdragningen och fixa att defrosterfläkten kan jobba på lägre varvtal. Ljuddämpning av defrosterfläkten vore trevligt men det vet jag inte hur det ska gå till riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser