Gäst Erik Postad 27 Augusti , 2004 Hej. Kan någon ge mig svar på mellan vilka årsmodeller Oclebo dc 21 tillverkades med targabåge samt högre fribord? Med en nyrenoverad Volvo Penta (tror jag) V8 i aktern och duoprop, toppfart samt bensinförbrukning vid marschfart? Vad är rimligt att betala för ett exemplar likt det ovan? Båten är i gott skick? Någon som har intressanta åsikter om båttypen? Tack på förhand. Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anders Postad 18 Oktober , 2004 Nyrenoverad volvo 200 hk v8 med duopropp drar 1,4-1,5 l / nm vid dryga 20 knop. uppåt 2 liter vid 30 och maxar 35, men då drar den så mycket så du blir förbannad. 110-140 tusen beroende på skick och utrustning. V8 är bästa motorn i båten. har ingen koll på targa och årsmodeller. snyggare utan båge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst calypso Postad 6 Juni , 2005 Hej, har precis köpt en Ockelbo DC-21 med AQ 311B (307 hk). Båten är byggd 1974. Egentligen ska det vara SP men tidigare ägare har modifierat om till DP för att få bättre ekonomi och stabilare gång. Hittills har jag lyckats tvinga upp den till 43 knop. Bensinförbrukningen vid toppfart uppskattar jag till ca 1,9-2,3 l/nm. Återkommer med mer statistik efter sommaren. Beträffande båtmodellen - så är det en otroligt snygg båt som dessutom går otroligt fint i sjön. Den ger lite James Bond 70-talskänsla. Beträffande pris - så borde en liknande båt ligga på ca 120´ -15 beroende på skick och utrustning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 6 Juni , 2005 Vad blir din marchfart med den motorn? Har själv en DC21 med AQ170 som marchar kring 20-22 knop. I min 5-års plan ingår uppgradering av drivlina, och under tiden försöker jag samla så mycket data som möjligt för att välja rätt. Håller med om att de är vackra, speciellt skrovlinjerna, mvh Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neeoo 0 Postad 3 Augusti , 2006 jag har precis köpt en ockelbo dc 21 med en aqad 31 å 290dp drev.. måste säga att detvekar vara en underbar kompination.. Vist kan jag tycka att den är lite seg när man är fyra i båten å har fulltank. men när man ligger å marchar 24 knop å inser att det går under litern /distans så skrattar man... maxar ca 27 men skulle klara ett snäpp vasssare propellrar å passera 30knop sen får måste jag väl erkänna att ljudeta av en v8a är underbart.. men absolut aldrig värt pengarna Tyvärr... så mitt förslag om du ska byta spis är till en disel av något slag på 130 hk å uppåt... det var vad jag hade å säga om detta =) /mvh Nicklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 3 Augusti , 2006 Hej med en renoverad 271:a och duoprop med s7 proppar så gör brorsan 45,7knop marscar från 17-35 knop funkar åthelvete för bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser