Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Trophy2

Justera trimgivare i vattnet?

Rekommendera Poster

Hej

Min mätare till trimet fungerar inte riktigt. Den börjar inte röra sig förrän drevet kommit upp till trailerläget, och det är ju lite väl högt när man kör...

Går det att justera givaren med båten i vattnet (aktern mot en sjösättningsramp och kliva i) eller måste båten upp på land?

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju Penta-drev på min båt. På mitt DP290 ska man lossa styrhjälmen sstyrplugg med två skruvar, dra ur pluggen, fälla upp styrhjälmen maximalt och sedan hitta noll-kuggen med det filade hacket it som ska kugga i första kuggen på kuggstången.

Kanske inte idealiska förhållanden att göra det i sjön. Men det går nog om det kostar för mycket att lyfta. Det finns inget vattentätt som måste öppnas på mitt drev, kan inte svara för Mercurydreven.

Största risken är att man inte ser riktigt vad man gör och att man tappar skruvar som försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har förmodligen ett Alpha(Samma för Bravo) drev, så det funkar kanon att justera med båten i vattnet. Lossa enbart skruvarna något, sedan kan du vrida på givaren för att hitta korrekt läge.

Senast ändrad av BerraS | 26 maj 2010 | 13:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, är naturligtvis enklare att få svar om man talar om vilket drev det är...Skäms 

Men BerraS har rätt, det är ett Alphadrev, och det verkar ju funka alldeles utmärkt att göra detta med båten i vattnet. Får väl invänta lite behagligare vattentemp bara!  Jag tackar för svaren! 

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...