Gå till innehåll
tisdag 22 oktober 2024
ristarpen

hjälp har ful båt vill ha lite mindre ful

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte kolla vad ni tycker här inne.

Jag har ärvt en adec mellanbleka och den är ju inte så jätte snygg. Har två olika tankar i huvudet.

Nr1 rennovera upp hela båten som den är med det skitfula fönstret fram.

Nr2 Ta fram kapen och skära av hela överbyggndaden och göra en öppen snipa med några goa bänkar.

Vilket av allternativen det än blir så ska allt trä bytas ut och båten ska målas

Vad tror du????? 

post-10001614-1394236366,7703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du den är så ful!

Personligen tycker jag att den ser ut som om det var en pen liten snipa. Utseendet på snipan följer den stil som rådde på den tiden när den byggdes.

Det sägs ju att skönheten sitter i betraktarens ögon. Det gäller kanske fulhet också.

Båtägande är inget intresse - det är en sjukdom. Av ditt inlägg kan man kanske utläsa att även du är drabbad och känner ett inre tvång att förändra båtar som kommer i din väg.Obestämd Detsamma gäller även migFlört

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från Tommy är jag skeptisk till att den någsin ansågs som snygg. Hade den varit min hade den dock fått vara kvar med sitt utseende men resten hade jag gjort iordning så att de tär funktionellt och snyggt med dagens mått och behov.

Jag anser vidare att fönster på en båt är en styggelse - framförallt på ytor som vetter uppåt - det leder bara till läckage förr eller senare och dessutom är det svårt att få mörkt inne med hjälp av gardiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du frågar.... Cool

JAg tycker inte att hon är jätteful. En helt ok snipa. (Dock inte mina favoritbåtar)

Mitt råd......Om du nu tycker hon är jätteful, putsa upp henne i bästa möjliga skick, och sälj henne. Du sitter trots allt på ett stycke båtkultur, synd att förstöra den med kapmaskinen.

Sen köper du en båt som bättre överensstämmer med din uppfattning om hur en båt ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska är ett ganska svårt språk.

Jag har inte påstått att den någonsin ansets som vacker eller att jag egentligen tycker att det är den vackraste båten jag sett. Ordet pen har en mycket vidare betydelse och sammanfaller nog mer med labbibia sätt att uttrycka sig.

Snipor är ju en av de traditionella båttyperna som användes här på västkusten, främst då för fiske. Den är spetsgattad till skillnad från den andra huvudtypen av kraftigare båtar, jullen som är plattgattad. Dessa båtar var ju från början avsedda att seglas

När plastbåtsboomen kom ville många börja bygga båtar. Det behövdes ju egentligen inte någon större hantverksskicklighet för att smäcka ihop en plastbåt.

Min lilla bohusjulle i plast, på bilden uppe till vänster, är ett exempel, (dock inte på  skaparens brist på hantverksskicklighet). Till plugg för formen tog man en gammal bohujulle i ek, som sett sina bästa dagar, plastade den och spacklade och slipade upp en någorlunda yta. På denna plugg göts en form och i formen göts ett antal båtar, bl.a min. Dessvärre försvann formen  när företaget, där formen förvarades och som också stått för materialkostnaderna, gick i konkurs. Själva arbetet med att bevara den gamla fina träbåtens former, som avgjutningar i plast. hade gjorts ideellt av en entusiast.

Pluggen seglade tills för ett par år sen då den i hårt väder en höst kom in under pontonbryggan där den låg förtöjd.

 



Senast ändrad av toaen | 26 maj 2010 | 17:15

post-945-1394236367,2207_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter..

Då rennoverar jag upp hela båten som den är och byter alla fönster m.m.m.m. börjar med motorn i helgen och ser om det är något galet med den inna jag plockar ur den. kanske får göra en helrennovering på den me. hur som jag slänger upp lite bilder under resans gång.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sätter på en vinge bak så ser den snyggare ut, samt att du får mer kraft till propellern med den downforce som du får vid högre hastigheter.  Tona även alla rutor och avsluta med en wonderbaum, sen är du med i matchen :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hatar byggtrådar som inte får något slut. Mycket kom imellan båtbygget mm. Men båten blev klar 2013.

Första planen va att bygga en hummerfiskarbåt slit & släng men det spårade fort ur.

Taket rök  och vips hade jag en öppen snipa... All inredning revs ut och hela båten så den blev plastren efter det slipades hela båten och sen sprutlackade jag hela båten. Helt ny inredning i mahogny byggdes och många timmars jobb blev det. 13 lager epifanes med mellanslipning. Notad Teakdurk motorn renoverades.

 

Som sagt det spårade ur som det brukar göra med mina byggen men det blev en riktigt vacker snipa som har fått grymt mycket uppmärksamhet. Tar och lägger upp en bild med kapat tak och några när den är färdig. Har tagit kort hela vägen men det kanske blir lite mycket att lägga upp hela bygg processen.

post-82978-0-01460800-1405456534_thumb.jpgpost-82978-0-67146800-1405456545_thumb.jpgpost-82978-0-51992100-1405456547_thumb.jpgpost-82978-0-98701200-1405456578_thumb.jpg

post-82978-0-33556200-1405456614_thumb.jpg

post-82978-0-73062800-1405456625_thumb.jpg

Redigerad av ristarpen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat!

Och bra att du till sist uppdaterar tråden med resultatet. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så stora ombyggnader brukar inte bli lyckade. Men din båt blev riktigt snygg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...