Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mockis

Johnson 60 hk - 87 vill ej gå på full gas!?

Rekommendera Poster

brun elkabel som går in i topplocket? ska ju inte kunna vara så svårt att hitta:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Det var tempswitchen som var kass. Nu går den som en klocka:) Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lysande faktiskt:) Nu har jag ett annat problem Gunny. Tycker båten accelererar lite kasst. Orkar knappt dra upp mig (85 kg) på vattenskidor med endast en i båten. Tycker en 60 hästare ska ge mer power på en så pass liten båt (Smiler 500). Vår gamla båt som var betydligt större och tyngre gick mycket bättre med en Suzuki DT65. Vilken stigning borde jag ha på propellern och var ser man vilken stigning man har på den nuvarande? Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du varvräknare på båten? Hur går den utan vattenskidor? Kan vara så att du är tvungen att ha 2 olika propeller beroende på använding. Du hittar nuvarande stigning och storlek på propellertuben.

Hur fort går båten?

Min båt (ryds Hajen) väger ca. 450kg och gör enligt GPS'en 29 knop med min 70hk.

Tror det ska finnas en propellertabell, använd sök funktionen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går väl helt ok. Gör 32 knop, men jag tycker framförallt där inte är någon kraft i själva accelerationen. Har en polare som har en ryds 475GT (alltså mycket tyngre båt) med en Evinrude 70 hk från samma år. Han drar upp folk på vattenskidor med en 3-4 pers i båten utan problem. Jag har tyvärr ingen mätare som visar varvtalet. Jag hittade inte heller något ingraverat på propellern som visar stigningen på propellern. Mvh Jonas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog just att snabb båt innebär propeller med hög stigning, vilket innebär större känslighet för belastningsökning. En skidåkare som skall starta från vattnet är en mycket stor belastningsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men saken är den att den faktiskt har alldeles för dåligt riiiv/acceleration även om man är själv i båten utan att dra något/någon. Det finns inget på dessa motorer som gör att de kan tappa effekt? Allt med bränsletilförseln och förgasarna är rengjorda och fungerar som det ska. Kan man koppla in en Cdi box fel? Skulle den ens starta om den var felkopplad? Ska man ställa om tändningen på något vis? Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i princip omöjligt att avgöra om något är onormalt utan att vara med själv. Men du anger själv att toppfarten är OK, viket tyder på att toppeffekten är OK.

Tändförställningen är synkad med gaspådraget inte med varvtalet, så är toppfarten OK så bör tändningen stå rätt vid fullgas. Om det skulle vara ett CDI-fel, så bör detta manifestera sig i att motorn gå ojämt, vilket du inte säger något om. CDI-n styr inte förställningen utan genererar bara gnistan.

Mer sannolikt att bränslet inte räcker vid acceleration, men som jag skrev tidigare liten snabb båt innebär högre stigning på propellern än på en tyngre båt. Som en liknelse så kör du på femte växeln för jämnan medan en tyngre båt med samma motor och lägre stigning  har trea ilagd. Kolla om du kan hitta någon You Tube film som visar start med Fugetive-båtar. I den klassen som jag tror är nedlaggd användet samtliga 15 hk motorer. Toppfarten med en 12-åring i är ca 35 kn och de är rejält sega i starten. Stigningen på propellern i relation till motorstorleken är så hög att växelhuset skulle rasa om man gav sig till att växla. Därför startas dessa alltid med växeln i av pappa som står på bryggan och rycker i snöret, som är draget så att det går att rycka från aktern.

Oavsett att det mer lutar åt bränsle, så om du inte gjort det förr, kan du prova med nya stift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...