Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Mockis

Johnson 60 hk - 87 vill ej gå på full gas!?

Rekommendera Poster

Hej. Premiärturen för båen i våran ägo resulterade i lite funderingar.

Ber så hemskt mycket om tips och råd på vad felet skulle kunna vara.

Utgångspunkter -  startar väldigt enkelt och går kanon på tomgång precis hela tiden. Frigasen fungerar precis som den ska och motorn går att varva upp utan växel.

Motorn gick alldeles klockrent de första 5 minutrarna. Efter dessa minutrar hände följande.

Helt plötsligt gick det inte att ge mer än halvgas. Mer än halvgas så började motorn böööhaaa.  Eftersom det inte rykte mer vid bööööhaaandet så förmodar jag att det iaf inte kom för mycket bensin utan snarare mindre isåfall.

Cdi boxen är alldeles nyligen bytt pga att den förra ägaren förmodade att det var just Cdi boxen som var boven i dramat.

Observera att motorn startar oerhört lätt och går att varva upp på frigasen precis som det ska fungera.

Stiften såg bra ut.

Tacksam för hjälp. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har haft samma problem med min Evinrude 70hk från 87 för 2-3 år sedan. Testa att ta bort termostaten. Denna va boven på mitt problem. Funkar det utan är det bara att köpa en ny.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten sitter var? Tack för hjälpen. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det!

Sitter ovanför tändstiften, bakom termostatlocket.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem med min 35 hk johnson -84a

 

Men den gör de även kall. Va kan felet vara ?????

 

Snälla hjäälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tog av termostaten och det hjälpte icke. Behöver nu massor med tips och ideer om vad det kan vara som är fel.

Vad är de små pluggarna med fjädrar på som sitter precis under termostaten? Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd tryckluft o gör rent varenda molekyl i förgasaren. de e sjukt hur mycket den styr. Lovar att de e e de som e problemet. Ja löste mitt. Hade exakt som dej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är det dags att slå våra kloka huvuden ihop.

Samma problem fortfarande.

Förgasarna är rengjorda o alla bränsleslangar är överkollade. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte riktigt klok på din felbeskrivning.

Går den fortfarande klockrent första 5 min och är sedan stendöd till den kallnat, eller är det bara att starta igen och att den saknar sedan ork.

Måste du vidta någon åtgärd efter det att motorn stannat. Hur känns blåsan?

Jag kan nämna att jag till en gammal utombordare hade två tankar. Den ena som användes oftast, funkade klockrent med den andra stannade motorn alltid om man kört en längre sträcka passerat en hastighetsbegränsning och sedan drog på. För att få igång den igen fick jag pumpa på blåsan. Varför det var så här blev jag aldrig riktigt klok på och eftersom det var så sällan kändes det inte aktuellt att leta. Ventilationen till tanken vet jag var OK, men jag misstänker att det kom in luft i bränsleledningen mellan vätskeytan i tanken oh sugsidan på bränslepumpen. Denna del av bränsleledningen har undertryck. Minsta läckage så kommer luften in. Kolla att det inte droppar bränsle någonstans utmed denna sträcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går klockrent 5 minuter, sen vill den inte gå på fullgas. Går att krypköra med men vill inte gå på fullgas. Startar precis som den ska även då. Väntar man då tills den svalnat så går den på fullgas igen en liten stund. Tills den blir varm. Sen är det samma visa. Tack för tipset med tanken. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa motorer har en varvtalsbegränsning som slår till när motorn blir för varm. Kolla om din motor har denna funktion. Kolla att kykningen funkar som den ska. Om du är övertygad om att så är fallet och motorn har nämnda varvtalsbegränsning, kan du prova med att koppla ur tempgivaren, det kan ev. finnas mer än en. Den/de sitter vanligen i toppen. Kolla på en sprängskiss. Givaren går att mäta upp med en vanlig ohmmeter, men då måste du få tag på data över vilken resistans den skall ha vid aktuell temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten är borttagen och det är samma problem fortf. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag exakt samma problem och symptom som dig med min 70hk Evinrude från 1987. Hojta till om du kommer på problemet.

 

//Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

För några år sedan hade jag samma motor och vid ett propellerbyte till en propeller med större stigning fck jag samma problem som du beskriver. Det var i samband med tung last och planingsfart upp och ner som det uppkom. Propellern var en propulse som jag hade ställ in för stor stigning på vilket gjorde att när jag gick upp i planing och ner igen vid ett antal tillfällen efter varandra med tung last gick motorn varm och elektroniken i motorn varvtalsbegränsade varvtalet till om jag minns rätt, 3000 varv. det gick inte att få motorn att gå över 3000 varv innan den hade gått en stund på låg tongång och kylt av sig

Om jag hade varit dig hade jag sett över kylningen, impeller o.s.v. att det fungerar som det skall-

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat tempgivare/tempswitchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sannolikt en switch som slår till och från och ingen givare. All övrig info du behöver finns redan högre upp i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mäter man upp om tempswitchen är kass eller hel? Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla sprängskissen i länken ovan så hittar du switchen,. Du kan koppla ur den vid switchen istället för vid CDI:boxen, men notera att det egentliga problemet kan vara att motorn går för varm och då måste du naturligtvis fixa detta istället för att bara koppla ur switchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack ska ni ha. ska prova detta så fort jag får tid och möjlighet. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart sitter tempswitchen? Finns inga kablar som går in i topplocket förutom tändkablarna. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en brun kabel ska det vara o den ser ut som en gummiplugg.

 

P.S gör rent förgasaren med tryckluft 2 ggr o skruva ut munstyckerna(även dom minsta inuti)

Blås ordentligt många ggr. Jag hade precis samma som dej men när jag gjort rent 3e gången gick den riktigt.

Ser du att de kommer en fin stråle från kylningen på sidan när motorn e igång så behöver du inte oroa dej att dej för kylningen. Den går igenom kanalerna då. Visserligen kan elektroniken bryta men de e inte mitt område.

 

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hepp,

Jag har en Johnson 35 hk 1976, och den har också på senaste 2 turerna uppvisat samma symptom, kan det vara en epidemi Flört? Jag lånar tråden lite och lägger till mina iaktagelser och funderingar.

När motorn är kall startar den som vanligt, men när jag kört en stund (5 min vid fullgas och planing, eller ca 10-15 minuter på lågfart) börjar den ge tecken på att vara riktigt varm. Det ångar ur kylvattenublåset och fräser när det stänker vatten uppå motorn. Motorn blir då orkeslös och kan inte komma upp i varv, precis som trådskaparen beskrivit. Jag har då stängt av motorn, och efter det är den näst intill omöjlig att starta förrens den fått kallna en timme eller så.

Jag har kollat impellern, och den ser helt okey ut, och det sprutar ganska rejält med kylvatten ur utblåsen på riggen. Min modell har ingen skvaller stråle tyvärr, utan den blåser ut vatten beroende på varvtal och temperatur har jag läst mig till på annat forum.

Min plan nu är att kolla termostaten och kylkanalerna. Tyvärr verkar det som att jag måste ta bort hela topplocket för att komma åt termostaten (min modell har ej separat lock).

Till mina frågor:

Kan man testa termostaten på något sätt, t ex se om den öppnar och stänger i kokande vatten? Kan man smörja en termostat om den kärvar, eller är det bara att köpa en ny? Eller skall jag kanske prova att köra utan termostat en tur för att se om om motorn går okey på högfart (jag gissar att den kan gå illa på lågfart utan termostat, då den väl inte kommer upp i rätt temp...).

Tacksam för hjälp och svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprängskiss från daniel_b ovan Nr 74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att TS skulle uppskatta att få ha sin tråd ifred.

Gör en egen.

Testa att Googla på:

testa termostat site:www.maringuiden.se

så hittar du säkert svar på några av dina frågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ush, Samma sak hände mig idag! Var ute igårkväll, 21:00 drog vattenskidor och allt utan problem den var precis som vanligt motorn är en archimedes 60hk motor, idag när jag skulle ut, fungerade motorn sisådär, var lite trög att köra iväg med, dog ett par gånger och vi var tvugna att använda choken i starten mer än vanligt. sen drog den upp vattenskidor och efter hand tappade orken. tillslut blev det som du besriver, halv gas gick inte plana utan den bara 'böhade'.

 

Det ända jag gjorde är att jag slog i ny bensin i tanken med en annan typ utav olja som troligtvis var över 2 år gammal. Skrikandes 10 liter bensin 2 dl olja, kan det ha någon betydelse?

 

hoppas vi löser det här! vill ut på sjön igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det går ju ingen kabel in i topplocket från Cdin? Sitter den tempswitchen bakom locket där termostaten också sitter? Blir inte klokare av sprängskissen. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min sitter den till höger om termostatlocket om du står i båten. Har för mig det är en brun elkabel.



Senast ändrad av gunny | 21 juli 2010 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...