Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
forgus31

Gasolläcka ellervi kunde ha blivit en riktig höjdare.

Rekommendera Poster

Vi var med om en otrevlig incident idag. Vi kajkar några dagar på västkusten och ligger i Skärhamn. Jag gick ned till båten innan de andra då de dröjde vid det stora Maxivaruhuset. Nere i båten kände jag tydlig gasollukt och stängde genaste av gasen.

Intill stod reservgasolen och pyste tydligt.

Hela båten var fylld av gasol men hade inte flugit i luften troligen pga den kraftiga blåsten som ventilerade båten.

Jag stängde av huvudströmbrytarna och drog ur sladden från bryggans elstolpe och tog den läckande tuben till OK/Q8-tappen(macken) som ligger intill Maxi. Där ville man inte ta sig an den pysande brandbomben och hänvisade till Räddningstjänsten som hade 70-årskalas turligt nog och massor av folk som gärna hjälpte till.

De tyckte att jag kunde pysa ur resten och byta till en ny vilket jag gjorde. Det var nog inte mycket kvar.

Resten hade pyst ut i stuvfacket på vår båt!

Jag blev lite skakad av händelsen med tanke på vad som kunde ha hänt med vi tre ombord om den börjat pysa under natten t.ex. Då hade värmaren sannolikt startat gasolbranden eller smällen.

Är gasoltuberna osäkra? Den här såg inte purfärsk ut men köptes för ett par veckor sedan som utbytestub. En 2-kilos AGAsolvariant.

Läcket var som en smärre pyspunka med ett tydligt pysljud. Räddningstjänsten trodde det var sprängblecket som det var punka på.

Tuben hade blivit lite uppvärmd till kanske 25-30 grader av en elektrisk värmekamin och det kan vara det som utlöste blecket.

Var försiktiga med reservgasolen också. Nu förvarar vi den i ankarboxen fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Tur att det gick bra Bosse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det gick bra.

Men två saker jag undrar över:

Inget ventilerat utrymme för gasolen?
Och det kloka i att stänga av huvudbrytarna i en gasolfylld båt. Om något dragit ström just då hade det ju kunnat bli en liten gnista? Jag hade nog inte vågat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis det jag funderade över!

Första båten vi köpte hade en gasoltub i stuvfacket, utan hink och utan ventilation. Alltså i kontakt med sovutrymmena. Där hade jag lite att fundera pga att båten inte hade en ankarbox, men fick till sist gjort det. Plus att en fackman granskade allt.

Andra båten vi köpte hade två gasoltuber in under sofforna i salongen! Nu fick jag tuberna flyttade ut till ankarboxen granskad av en fackman.

Har ingen liksom nån koll på det hela med gasolen? Undrar inte alls att folk tycker att gasol e farligt och att det smäller här och där??!!?

PS. Hoppas ingen tog illa upp.... Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar att du installerar en varanare för både gasol och koloxid. Två livsfarliga gaser i utrymmen typ båtar.

Även en brandvarnare bör finnas.

Gasol = bomb om det smäller. Har sett bilder på hur det ser ut efteråt. Har mycket stor resoekt för gasol. Många tror bara det blir en mindre brand de kan släcka men det smäller rejält.

Koloxid, luktlös gas som är tung och har genom åren tagit livet av en del.

Här har du några exempel, finns mer, bara söka på nätet.

http://www.safetystore.se/store/?cid=159

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ganska vanligt med förvaring av gasolflaskor och gasolinstalationer som det kan bli olyckor av, men det är också bra gjort i många båtar. Likaså kanske man skall tänka lite på vad som kan hända när man har ett kök med inbyggd gasolflaska typ dom som biltema säljer för bland annat båtbruk, vart tar gasolen vägen om det råkar bli en läcka?



Senast ändrad av Minuten | 26 maj 2010 | 07:46



Senast ändrad av Minuten | 26 maj 2010 | 07:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att det gick bra!

Jag reagerade också på huvudbrytaren. Hade inte vågat röra den.

En sak angående gasolflaskor som jag lärde mig för ett tag sedan när jag gick en kurs och som jag inte kände till innan. Gasolflaskor som man har i reserv ombord får inte förvaras liggande. nu pratar jag inte om flaskan som är kopplad till köket, utan om reservflaskor. Ligger de ner så fungerar inte sprängbläcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hu, vilken rysare! Hade inte heller vågat röra någon strömbrytare överhuvudtaget. Nu har vi både den aktuella och reservtuben i utrymmen som ventileras utombords. Och gasolvarnare i kölfickan. Men man funderar ibland i fulla hamnar hur det ser ut i andra båtar. I synnerhet hos båtgrannen...

Sådana här historier gör ju att man börjar fundera på dieselspis. Synd att de ska vara så hemskans dyra. Någon som har en sådan? Är de bra?



Senast ändrad av Segelbo | 26 maj 2010 | 08:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du Nidelvbo Glad Jag har också gått i dieselspistankar ett tag och vill gärna veta hur bra/dåligt de fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på dig själv. Det var ett tag sedan vi hade Nidelven...

Har sneglat på dieselspisar på båtmässorna - de ser fina ut och det vore väldigt skönt att slippa den öppna lågan. Det jag har hört är att det tar avsevärt mycket längre tid att få fart på matlagningen med dieselspis jämfört med gasol. Och de kostar herrejösses mycket pengar...

Det vore kul om någon med egna erfarenheter villa dela med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade att ingen ström gick från batterierna innan jag slog av. Battmetern är en bra koll.

Jag har alltid tänkt mig att om det blir en gasolläcka är det i gasolinstallationen och inte att gasoltuben plötsligt ska börja läcka.

Gasoltuben till köket står i en gasolhink med avlopp ut i havet.Men nu får reserven åka i främre ankarboxen och läcka bäst den gitter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klokt. Där står vår reservtub också. Tack för denna intressanta historia. Precis som du, har det aldrig fallit mig in att tuben i sig skulle börja läcka. Där ser man...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett aber är att de avger rätt mycket värme. Kanske inget jätteproblem i vårt klimat. Men en het sommardag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra grejer, våran skriker om kärringa blåser på med för mycke hårspray samt nu i våras tyckte den inte om spraylim den låter som bara den.

jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de är känsliga. Jag lade en trasa med litet lösningsmedel av något slag i slaskhinken. Den doften rann tydligen ned i kölsvinet, för det skrek som bara den efter en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en elektrisk ankarwinsch monterad i/på ankarboxen är ankarboxen en MYCKET dålig plats för reservflaskan.

En båt som seglat över Atlanten för något år sedan, kommer fram till Karibien och skall droppa ankaret. Reservflaskan har läckt och det blir en gnista från den elektriska ankarwinschen, hela fören blir bortsprängd och hustrun som stod på fördäck för att kontrollera ankaret fick allvarliga skador på båda benen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, en ankarbox är väl dränerad. Då rinner väl gasolen ändå ut i havet...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det inte blev något knas... Har flaskan i sittbrunnen i en hink som är dränerad i botten och slangad ut ur skrovet. Bra lösning som nån tidigare ägare har fixat. Men det är klart, allt kan läcka! Nya slangar till vintern.

 

Välkommen till Skärhamn! Min hemmahamn! Mitt över Lars-Görans Näst längst ut, Citrongul O29:a. Ska ni stanna länge eller på väg igen? Kan ju bistå med skjuts till affären/tappen om det skulle behövas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudanet om skjuts. Nu fick jag motion och det är ju också bra.

Vi är tacksamma att det inte blev värre än att vi fick fylla på gasolflaskan. Konstigt att jag inte kan lära mig av andras misstag. Alla erfarenheter säger ju att gasol är en brandbomb förr eller senare. T.ex så stänger jag inte av gasolflaskan för det har ju alltid gått bra. I en båt hade jag arrangerat med snören som kunde stänga av gasolen fjärrmanövrerat från pentryt. Men då åren går och inget händer blir man invaggad i en falsk säkerhet.

Har blivit mer ödmjuk till gasolbomberna plötsligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte skrämma dig ytterligare, men har du sniffat kölsvin eller andra låga platser i båten ordentligt? Gasol är en tung gas som alltid sjunker till den lägsta punkten. Som tur är är den ganska ofarlig i fett tillstånd, alltså outspädd med syre, och har ett ganska smalt blandingsfönster där den är brännbar. Jag har för mig att det är mellan 17 och 21%. Det betyder i sin tur att den är i stort sett helt omöjlig att sanera från båten. Om man har gasol i durken och börjar vädra med tex. en luftslang kommer du omedelbart att få delar som når den brännbara blandningen- livsfarligt. om du stoppar ned en sugfläkt finns ju risken för att en gnista bildas i motorn eller fläkten, konsekvensen kan ni räknaut själva. Teoretiskt borde kunna vädra med någon annan gas, typ argon eller kväve men i praktiken är det nog svårt att få det att fungera i alla skrymslen och hörn. Min rekomendation är att du försöker hitta någon marina med en kran som står avsides, försöka övertala hmankapenen att lyfta båten och ställa den avsides på land någonstans, efter det öppna dyvickan och låta ev gasol rinna ut den vägen, för att sedan konstatera att alla fickor är tomma på gasol. Annars kan du sitta på en tickande bomb, för gasol som ligger i ett slutet lågt utrymme kommer inte försvinna av sig självt, Det kanske även vore läge att kontakta försäkringsbolaget för råd och anvisningar. lycka till

Ps: förvara aldrig gasol någon annanstans än i avsett utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst men hålet ut är oftast för litet så gasolen tar tid på sig för att komma ut. Rekommendationen är ett hål på 19mm enligt normen för SBU:s säkerhetsbesiktning. Och 12,5mm enligt atlanticas säkerhetsguide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuben går att förvara på ventilerade platser men rördragning spisar mm medför att gasolen hamnar där den inte går att ventilera ut på naturligt sätt.

Precis som alla bör ha en brandvarnare hemma så bör man ha en sådan i båten om man bor i den och använder man gasol så bör man ha en gasolvarnare.

(läs bör = ska ha annars är man idiot)

Om inte så sitter man på en tickande bomb.  (nä den tickar inte)

 

Hur svårt kan de va?

Att dilla om uppvärmd tub är väll inget. Tuber som förvaras i boxen på en husvagn kan säkert bli 50 grader en varm sommar och ska tåla det.

2) Flaskans yttemperatur får inte överstiga 65 °C

källa AGA

När man läser trådar som den här så förvånas man varför det inte införs besiktning av båtar. Med allt från sjövärdighet, gasolsystem, räddningsutrustning, bransläckare mm.

När du ligger i en gästhamn och det ibland är mer båtar än det borde vara. Fundera då på hur det ser ut i de grannbåtar som ligger runt dig. Även om du själv har ordning på ditt system så vet du inget om hur det ser ut i alla andra båtar.

Dessutom, hur många har en fungerande brandsläckare och hur många kan använda en sådan? Ofta pyttesmå på båtar och då måste man vara expert för att få den att räcka till att släcka med.

Men en gasololycka blir det ofta grannbåtarna som behöver släcka. Själva olycksbåten är det troligen inte så mycket kvar av mer än fliser. BOOM.

Här är lite att läsa för alla som har använder gasol

http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/nav_lpg_cylinders

och här

http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/repositorybyalias/propane_saf_se/$file/Propane_safety_SE.pdf

Ha en trevlig sommar.Tungan

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 27 maj 2010 | 06:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en Wallas 85DU och är jättenöjd!

Starttiden är inte jämförbar med gasol såklart, det tar någon minut innan det är riktigt varmt.

Har bara haft spisen till att koka vatten några gånger änsålänge men handhavandet är väldigt simpelt! tryck på knappen och vänta tills den har tänt, (lysdiodindikering visar statusen) reglera sedan effekten med reglaget och slå av brytaren när man är klar så efterkyler den en stund.

Som bonus så slipper man rädslan för gasolen.

Fråga gärna mer så ska jag försöka tareda på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick mog osökt att tänka på följande historia

- Det var en otäck trappa ni har här, ni borde sätta upp en varningsskylt.
- Ja, vi hade en skylt men det blev ingen olycka så vi tog ner skylten.

Det är konstigt hur vi människor fungerar. Vi följer säkerhetsrutiner till punkt och pricka tills vi upptäcker att de faktiskt fungerar, sedan tänjer vi på dom tills det smäller. Mycket vanligt, är vi alla lite äventyrslystna kanske? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vädrade ur båten med öppna luckor och då det blåste kring 7 m/s fanns ingen lukt kvar efter några minuter. Även om gasolen är tyngre än luften rör den ganska lätt på sig. Nästan helt slutna utrymmen kanske kan fyllas men gasolkoncentrationen var nog aldrig särskilt hög då det blåste kraftigt hela tiden och läckan i tuben väldigt liten. Det var knappt jag märkte gasollukten nere i båten.

Med tanke på hur många som har gasol i sina båtar och husvagnar är det trots allt inte ofta det smäller.

Men lite försiktigare har jag blivit. T.ex att stänga gasoltkranen efter användandet och kolla att det går att tända lågan innan gaskranen öppnats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...