Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
nicklas_lulea

Vattenläcka... Hjälp!

Rekommendera Poster

Hej,

Dags för ett nytt inlägg.. Jag har nyss köpt en Sea Ray 220 OV av 1991 års modell som jag nu upptäcker läcker in vatten via luckan i fören. De må väl vara hänt, men vid närmare översyn ser jag att det även är fuktigt på sidorna inne i kabinen. Misstänker att det kanske inte är tätt mellan relingen och skrovet? Detta är inte ett nytt fenomen för den här båten då det är spår av fukt (missfärgning) sedan tidigare...

Har någon av er erfarenheter av motsvarande problem? Eller kan det vara tätningen mellan skroven? (För det är i princip vid den linjen, fast invändigt)

Tips? Gällande luckan har jag inte undersökt noggrant ännu var läckan kan vara, men jag har hört att man kan täta med antingen gummilist eller silicon...

Som sagt, tips & råd välkomnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heej

Köpte du den av Jocke i Järfälla för 150.000:- ?

Jag har själv jagat en 220 OV sedan förra året men jag höll ut å hitta mitt ex för en månad sedan för 130.000:- Har en del fix men inte så farligt men det sringer endå iväg.

Jag hittade en läcka vid relingslisten som jag täta med sikaflex. Drog en sträng längs med hela listen å nu har hon varit torr en fast det regnat som tusan och att jag spolat en hel del vatten under vårrustningen.

Är det vid däcket så kan det vara pulpitinfästningen eller knaparna. Skulle det komma från däckluckan så bör det ju vara viss missfärjning därifrån mot sidorna kan ja tycka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nej, jag har inte köpt båten i Järfälla. Jag var fullt medveten om att den läcker, så det kom inte som någon överraskning. Själva läckan vid luckan ser jag som det mindre problemet, snarare läckan (läckorna) längs sidorna (missfärgningen invändigt) som oroar mig mest. Det lustiga är att under kapellet är det snustorrt... Glad

Måste man ta ner inredningen invändigt för att komma åt knaparna? Gissar att det sitter en mutter på insidan?

Få ta och kika på det där i helgen... hmmm..

Tack för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I see

Knaparna i fören kommer du åt från ruffen. Du får skära ett lite snitt i teddytyget för att komma åt mutrarna. Jag bytte ut mina knapar till kraftigare Roca på en gång. Orginal är ju inge vidare. Knappt så man får igenom en tamp. Så ta bort dom gamla, köp ett par nya. Montera dit med och glöm inte massor av sikaflex. Men annars är det ju bara lätta på dom gamla å täta med massa sikaflex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...