Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Prijon

Plastpest på Ryds

Rekommendera Poster

Hej,

Har en kompis med en tre år gammal Ryds som redan fått plastpest. Det syns dock bara vid vattenlinjen då det är bottenfärg på botten. Ryds säger att de tar ansvar för det och har lovat fixa. En fråga är dock om han skall förvänta sig om hela botten är anfripen eller om det bara är runt vattenlinjen, och därmed vad han skall kräva för arbete. Jag förmodar att om det är blåsor vid vattenlinjen så är det även problem på all våt yta. Eller är det inte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det låter troligt.

Alla bottenfärg borde bort, sedan expoxybehandling.

Dåligt på en båt som bara är tre år gammal. Den borde vara tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

detta låter som ett klassiskt Ryds-problem. I någon mening är det inte böldpest i form av osmos. Osmos tar betydligt längre tid att utvecklas och innebär att fukt tränger in i laminatet och löser upp laminatet. (OBS! Jag är ingen böldpestexpert). Vad det handlar om i detta fall är troligtvis det som kallas för torrgjutning, vilket innebär att båten inte rollats tillräckligt noggrant vid produktionen. Då finns en massa små luftbubblor inne i laminatet, samt även mellan laminatet och gelcoaten. Gelcoaten är inte tät, vilket gör att luftfickorna fylls med vatten som sedan expanderar när båten lyfts upp i den varmare luften. Detta ger upphov till små vattenfyllda blåsor. Skillnaden mot osmos är att det inte luktar illa om vätskan i blåsorna. Att blåsorna dyker upp främst i vattenlinjen har antagligen också att göra med att solen ligger på just där. Då expanderar vattnet och det blir blåsor. Men det kan mycket väl finnas vattenfyllda luftfickor på undersidan av båten.

Hade båten rollats ordentligt vid produktionen så hade det inte funnits några luftfickor. Detta är för övrigt anledningen till att Ryds numera vaccuuminjicerar sina skrov. Då får de ut all luft ur laminatet och mellan laminat och gelcoat och slipper därmed dessa problem. Det är alltså ett produktionsfel som tillverkaren borde åtgärda.

Vill man ha ett bra resultat ska hela den delen av båten som är i kontakt med vatten blästras. Detta är enda sättet att öppna upp alla de luftfickor som finns mellan gelcoat och laminat. Därefter ska det torka, men detta går ganska snabbt. Har man osmos pratar man om 3-4 månaders torktider. Här är det bara fukt i luftfickorna som ska torka bort, men man bör så klart mäta fuktigheten ändå. Slutligen epoxibehandlar man hela botten, spacklar igen de kratrar som bildats vid blästringen, och bottenmålar. Då får man en båtbotten som inte får tillbaka samma problem återkommande. Om man bara slipar ner de blåsor som syns kommer problemen att återkomma. De kan till och med bli värre, eftersom det kan finnas vatten kvar i en del luftfickor. Med epoxin har man då stängt in fukt i skrovet, vilket inte alls är bra.

Så här åtgärdas problemen på den våta ytan. Det oroväckande är att om man har luftfickor mellan gelcoat och laminat på ett ställe är det stor risk att det finns även på resten av båten, exempelvis uppe på däck. Där får man inga blåsor, men gelcoaten kan spricka när man går på den. Krackeleringar är också vanliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...