Terrafobica 68 Postad 25 Maj , 2010 Men inte för de inblandade. Häromdagen blev vi omkörda i låg fart av en stor daycruiser i sundet mellan Stora Essingen och Gröndal. En riktig tupp som sträckte på sig när han rattade och med ett par brudar på akterdäck. Det var bara det att han gick utanför prickningen mot Gröndalssidan. PANG! Så stod de mitt på den fullt synliga grynnan. Back och fram, back och fram, jodå, han lirkade sig av grynnan, men hade det hänt något med propellrarna och dreven tro? Bäst att testa. Drog så järnet ut på fjärden där kustbevakningen väntade med penna, block och ballongblåsning, nu hade hans fjädrande hållning sjunkit ihop rejält. Undrar vad båthandlarn sa när de kom tillbaka? Det var nog en provtur eftersom tillsalu-skylten var kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Maj , 2010 Skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Egen framgång är guld värd, men andras motgångar är inte heller att förakta. Länge leve Jante! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2010 Var på väg att svara som Anders skrev i sin första mening, men tvekade. Kollade på sjökortet. Är det fel på mitt digitala sjökort - eller är det en skröna? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 Maj , 2010 Ja Jante är trevlig Vad menar du toaen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Maj , 2010 Toaen kanske funderar på hur man lyckas hitta en grynna i sundet. Men om man försöker klämma sig emellan den röda pricken och kumlet så går det, antar jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2010 När jag tittade i mitt digitala sjökort, kunde jag inte se nåt grund i dagen mer än på andra sidan sundet, om jag nu är på rätt ställe och tittar. Hade det legat ett grund norr om kummeln borde det ändå på nått sätt ha synats på sidan om markeringen av kummeln. Fast Sjöfartsverket brukar ju va lite taskiga mot er på den östra kusten och glömma att redovisa kända grund. Å andra sidan tvivlar jag till en viss mån på att det överhuvud taget finns några grund i Stockhols skärgård. Jag hade ju båt där i ca 5 år, och under den tiden hittade jag inte ett enda. Här hemma i närområdet har jag nog hittat alla grund som rimligtvis kan finnas, åtminstone dom som ligger på 60-70 cm och grundare. Det var så djupt som den gaffelriggade bohusjulle som jag lärde mig segla med stack. Jag letade upp dem helt själv utan hjälpa av sånt tjafs som sjökort. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wtf_mate 2 Postad 26 Maj , 2010 Ballongblåsning? Det var väl ett tag sen de sysslade med sånt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 26 Maj , 2010 Sundet, och därmed grundet,(häpp)ifråga ligger inte i skärgården. Det ligger i Mälaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2010 Visst ligger det i Mälaren. Jag har aldrig påstått nåt annant Det var från Sjökort 6141 Stockholms hamn som jag hämtade mitt klipp i inlägget ovan. Finns det ett grund som inte är utsatt på sjökortet? Du har väl noterat att Mälaren inte är nån sjö. Det är en stor skärgård mitt inne i land tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Maj , 2010 Även kallat Grodhavet. :-) Praktiskt att ha båtplats i Sthlm for att kunna byta mellan sötvatten och bräckt vatten. Förvirrar bottenväxande saker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 26 Maj , 2010 Fel, Mälaren är ett stort träsk, som med nöd och näppe är farbart på sommaren! Det lämpar sig dock ypperligt för vinteraktiviteter när det är fruset. (Sagt av en som är fostrad seglare i sagda träsk och har ägt en Mälar22:a) Gällande ämnet, så sticker det upp en massa sten där, men det är bra nära land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 26 Maj , 2010 Sorry Tommy! Jag tolkade det du skrev som att du trodde det. ....Fast Sjöfartsverket brukar ju va lite taskiga mot er på den östra kusten och glömma att redovisa kända grund. Å andra sidan tvivlar jag till en viss mån på att det överhuvud taget finns några grund i Stockhols skärgård..... När jag var barn tog farsan ofta den vägen mot hemmahamnen, som låg nån distansminut därifrån.....Men han höll alltid rejält babord. Har inget minne av någon synlig sten där, men däremot några rejäla angörningsbojar för fartyg. Det låg ett stort varv där på den tiden, på Gröndalssidan. Ekensbergsvarvet, som reparerade stora fartyg. (Typ hundrameters fraktskepp.) Som barn tyckte jag det var superduperhäftigt att åka den vägen,och få chansen att beskåda de stora fartygen. Fartyg som såg ut ungefär så här: http://www.arnoldstechart.se/images/lakeontario3.jpg För övrigt är allt illasinnat snack om Mälaren att betrakta som förtal! Mälaren är absolut den bästa av våra stora insjöar. Precis som du säger, en skärgård mitt inne i landet! Senast ändrad av labbibia | 26 maj 2010 | 17:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Maj , 2010 Jag har seglat hela Svenska kusten och det finns många fantastiska ställen. Tanken var att vi skulle segla i Mälaren 2005, med pga olika omständigheter blev det hemsegling till Kungshamn i stället. Jag har bara gått från Södertälje till Hammarbyslussen vid ett tillfälle, med en fiskebåt nån gång på 1980-talet. Har en viss längtan tillbaka till Stockholms skärgård. Har sett allt för lite av Ytterskärgården. Å så Mälaren. Det är inte så många Norrmän på den östra kusten som i Bohuslän Ett alternativ skulle ju kunna vara att segla på Norska Sörlandet. Norrmännen har nämligen ingen styrinrättning på sina stora plastbaljor. När de väller ur Oslofjorden går de bara rakt fram, med en svag dragning åt babord pga proppelerverkan, tills dom fastna i nån gäst- eller naturhamn i Bohuslän. Gittaristen i denna nidvisa om Norge har i alla fall en fin gitarr. En Levin De Lux. I början av 1960-talet sparade jag till moped. Ett år före jag fyllde 15 kastade bort pengarna på att köpa en gitarr från Smålands Musikvaruhus i Näsjö. Ett något solblekt exemplar av denna eminenta guitar. Jag har för mig att jag gav 1200 kr för den. Den hängde under många år alltid med mig. I segelbåtar, på scoutläger och den har dessutom ramlat i golvet ett par gånger. Reparationskostnaderna överstiger 10 gånger inköpspriset. Den uppmärksammade forumläsaren noterar säkert att jag talar mot mig själv. Jag brukar ju alltid påstå att vi Bohusläningar aldrig har godkänt freden 1658, när de elaka svenskarna kom och tog Bohuslän, men det bjuder jag på. Men åter till huvudfrågan. Finns det ett grund? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 27 Maj , 2010 Kanske inte så kul händelse för vissa, i alla fall inte för försäljaren som ägde båten, samt för oss som genom högre båtförsäkringar betalar rparationskostnaden. Men jag förstår att ni som satt på 1:a parketten njöt. Det skulle jag säkert också göra, på samma sätt som när man sitter på Koxvikens höga klippor och tittar på segelbåtarna som tar genvägen och går på grund. (För Er som inte känner till Koxviken, norra viken på Biskospsön i Stockholms skärgård, med lömska undervattenklippor om man tar in fel väg) Senast ändrad av jan_af_lisoe | 27 maj 2010 | 12:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Maj , 2010 Jag ser bilden framför mig, som i Segelsällskapsresan: - Den där han kommer att gå på Johanssons grund. - Mmmm. (bumb) - Jaha, den nionde i år och det är inte midsommar än. - Borde vi inte sätta ut nån markering? - Äh! Det finns sjökort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser