Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
giotas

240volts konvertera eller ej!?

Rekommendera Poster

Hej! det har nu visat sig att min orginalmonterade VV-berederare i min Sea ray 270 SD gett upp, så jag måste köpa ny, men då ställs jag inför valet om jag skall konvertera elsystemet för 240volt eller köpa en 120volts beredare, Battladdaraen klarar 240v, kylen är ju en 12/120volt men den skulle man ju kunna behålla om man bara drar ur 120volt matningen o låter den gå direkt via 12 volt bara även vid landström, Att byta ut eluttag (alt plugga dom) är inget problem, men vad måste jag göra mer, sitter en galvanisk isolator, klarar den 240v? vad tänka på mer?

i valet o kvalet!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara alla kablar och uttag är tänkta för 240 V spänning så. Du bär inte ha kvar de gamla uttagen med platta anslutnignar. Då kan nån luras att plugga in en 110V grunka i 220V.

I kablarna går ju bara halva strömmen när man byter till 220V så tjockleken räcker till.

Galvanisk isolator borde funka samma för både 140 och 110V system.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jooo jag tänkte byta ut en del av uttagen till 240v o plugga vissa andra, vet du hur det funkar med landströmsintaget, jag har ett marinco landströmsintag kan jag bara köra med den rätt av? alltså fas, nolla och jord ligger rätt redan?!

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I princip så kan du använda marincos 115v landströmsintag, men jag hade nog bytt ut den mott ett CEE uttag istället. dom gula usa kablarna är 3*2,5 och jävligt otympliga.

jag står inför ett liknande val, och det lutar åt att konvertera..

har du ac/värme som funkar och som du ska ha kvar? och spisen och mikron??

glöm inte voltmätaren i panelen.

tänk åxå på att dvärgbrytarna på AC panelen är felsäkrade vid konvertering,

och sist men inte minst en jordfelsbrytare bör man ha... eller ska..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jooo du har nog rätt om marinco... joo jag har en ac, som funkar men används ytterst sällan.... men å andra sidan kanske jag kan behålla min omvandlare o baradriva AC´ n med den. micron har jag slängt ut o gjort ett skåp istället=)

Jordfelsbrytare har jag och vad jag förstått så ska det inte va nån skillnad på 115 och 230v jordfelsbrytare.

men brytarna på AC panelen, vart är dom säkrade?

Voltmätaren tänkte jag bara koppla ur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...