Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Botved

Motorproblem AQAD40B

Rekommendera Poster

Efter byte av filter beroende av vatten i avskiljaren samt bakterier så vill motorn inte gå som de ska. Startar perfekt, men efte en stund börjar den bluddra och ryka. Lyckas bara varva till ca 1500rpm utan belastning ( friläge) men bara en liten stund, sedan bluddrar den och ryker. Tänkte testa att suga fräsch diesel ur en dunk och låta returen gå dit också då eliminerar jag ju bränslematning och tank, vad kan man mer göra???? Turbon snurrar fint och käns helt riktig. Det måste ju var luften, vattnet eller bakterierna som ställt till med något?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har du gjort rent filtret i matarpumpen? om du skruvar bort dom två skruvarna på pumpen o lyfter på locket så sitter det ett litet filter där stort som toppen av lillfingret. Mina var igen kleggade o då gick det heller inte att få upp motern i varv. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack, ska testa i morgon, rykte den då eller ville den bara inte varva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den varvade inte, men om det rök om den speciellt tänkte jag inte på för jag har avgasstövlar som går under vattnet.Men dom ryker mera om dom inte får soppa på alla cylindrarna o går ojämt. Mille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nån gång är bytt matarpump så är det inte säkert att den går att öppna för att rengöra silen i den, jag har en sådan pump, inga skruvar eller så på översidan och inget filter att rengöra i den.

Hälsningar henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade gamla typen av pump och filtret satt kvar. Det hade gjort nytta för det var minst sagt skitigt utanför så det rengjordes och monterads tillbaka.

Det var generalstopp i sugledningen. Gick hur bra som helst vid direktmatning från dunk. man fick ta i så mycket man orkade för att blåsa baklänges med lungkraft innan det släppte. Tanken tömd på 80liter och nu ska det bli manlucka samt nya bränsleledningar då kopparrören fått några otäcka knäckar. Men glädjen varade en stund för när jag skulle stänga av så vägrade den stanna !!?? måste vara elknas också, fick döda manuellt. Alltid lika kul när man bjudit in Murphy.

Senast ändrad av Botved | 26 maj 2010 | 00:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina var också fulla med svart klegg o den ena gick bara ca 10min åt gången på full fart,tur man har två st.Visst är det bra med miljö diesel?!! Hoppas det har ordnat sej. Mille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...