Gäst Postad 25 Maj , 2010 Här är en hyffsad och tidstypisk dragbil http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_244_DL__75_Nyskick_27336764.htm?ca=17&w=3 Unik veteranbil, mycket ovanligt med en tidig 244:a i detta skick. Försäkrings värderad till ca: 178.000 kr av MHRF, kostar att helförsäkra ca 500 kr/året. Pris 52000 kr, kan disk vid snabb affär. eller varför inte hugga till med en 142 http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_142_26994891.htm?ca=17&w=3 Pris: 69 000:- Modellår: 70-tal, info Växellåda: Automat Karta: Visa var Miltal: 11 000 - 11 999 Tillverkningsår: - Bränsle: Bensin Volvo 142 Mätarställning: 11823 mil Färg: Orange Karosseri: Sedan Info: Automatisk växellåda, Volvo 142 -73 Senast ändrad av nikitalord | 26 maj 2010 | 00:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 26 Maj , 2010 Ja, en sportbåt från tidigt 1970-tal för 100 tkr och en Volvo 142 för 69 tkr. Då måste väl ändå lyckan vara fullständig? Vad krävs det för att få sådan där god man/förvaltare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 Maj , 2010 OT: Jag vet inte om priserna på Volvobilarna (i inlägget innan) är några okynnespriser. Det är knappt några bilar man åker till jobbet i utan veteranbilar, mao hobby. De står ju i garaget mellan september och maj (där ägarna putsar och vaxar dem omsprgsfullt), och därefter ger sig ut på vägarna soliga helgdagarna, kanske på veteranbilsträffar. Det är i detta perspektiv som deras priser skall betraktas. De kommer inte heller att gå ner i pris (så länge de sköts), utan snarare tvärtom. Vill man åka till jobbet så får man ju Volvo S60 från 2001 som gått 10 000 mil, biligare. Det är vad jag tror, utan att vara insatt i veteranbilsbranchen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 26 Maj , 2010 Veteranbilar och vissa gamla båtar är som antikviteter. Dom köper man inte i huvudsak för att bruka utan pga andra värderingar. Annars halvgamla plastbåtar borde duga bra som bränsle i fjärrvärmeverken där rökgasavskiljning finns. Och då borde man kunna få något för dom för många kWh i en gammal plastbåt som väger hundratals kilo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 26 Maj , 2010 En sak förstår jag inte, bara för att en båt är gammal än den väl inte skot. I min värld är det båtens skick som avgör om den skrot eller inte, inte åldern. I min hamn finns det gamla båtar som är i bättre skick än nyare som ligger där , detta pga. att ägaren sköter sin båt och håller den fin och sjövärdig. Medans en del bara har den som badplattform eller ölstuga utan att lägga ett uns tid på att vårda den. Är nog snarare de båtarna som hör hemma i värmeverkens pannor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 26 Maj , 2010 En gammal båt behöver inte vara sopor, men ofta är det ju så. Plast är trots allt ett material som åldras, bleks, gulnar och spricker. Har själv en gammal 70-talare som inte ser så jättevacker ut. Jag vet ärligt talat inte vad tidigare ägare skulle ha gjort för att ha unvikt denna process. Förvarat i mörk källare kanske? Visst finns det en del båtar som är åtminstone synbart snyggt restaurerade, där man rivit ut gammal inredning, slipat upp och fixat. Slipat bort gammal gelcoat och ersätt med ny, spacklat och lackerat osv. Tror ändå att det är en försvinnande liten del av alla 70-talare som genomgått denna behandling. Helt enkelt för att det kostar alldeles för mycket tid och pengar. Däremot tror jag det finns väldigt många som ANSER att de tagit väl hand om sina båtar. Det har de säkert gjort också, men trots allt. Tidens tand sätter sina spår i såväl plast som motorer. Det märks. Därför är det enligt mig helt omrimligt att prissätta en gammal båt ens i närheten av vad en ny båt kostar att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 26 Maj , 2010 Litar inte 100% på upgifter som inte kan bekräftas, men 200-300 timmar på 40 år ger 5 - 7.5 timme per år vilket inte låter trovärdigt. Tänker på en gammal Kalle-Anka serietidning där en båtsäljare säger till Farbror Joakim Den tillhörde en gammal dam som bara satt och virkade i den. Svårt att pga dålig kvalité på bilderna bestämma plastens skick. På bild 3 verkar dock båten ligga an mot träbryggan vilket blir till en varningsklocka. Tycker inte att prissättning kan kallas ocker eller bedrägeri, jag tycker det är helt vanligt bondfångeri, går det så går det. Och om ev. köpare är beredd att betala detta pris så är det faktiskt denne som får skylla sig själv. Håller fö med annonssättaren att det är ett stort problem att sälja vissa begagnade varor, typ bilar, i Stockholmstrakten. Jag brukar inte ange telefonnummret heller på mina blockenannoser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vvanmar 0 Postad 26 Maj , 2010 http://www.rpksundsvall.se/varden/avdelningar/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vvanmar 0 Postad 26 Maj , 2010 avd 3 rum fyra, där har du en ev köpare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 27 Maj , 2010 klockrent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser