Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Boat4Fun

Optimistiska priser på båtar

Rekommendera Poster

Letar efter en båt till mig själv och hjälper även en bekant att finna en båt. Vi har många gånger förundrats över vilka drömpriser en del sätter ut för sina båtar. Oftast ligger annonserna kvar i månader, men säljaren är ej beredd att diskutera priset. Varje dag dyker det upp nya exempel på rena idiotpriserna. Dagens värsta måste ju vara denna http://www.blocket.se/stockholm/Crescent_54DC_27675251.htm?ca=11&w=3 

Man undrar vart dom får allt ifrån Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha vilken dåre som tror han ska få den summan. 38 år gammal båt och inget prut!!!

Ska man skratta eller gråta över dessa dårar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det så går det.

Och det gör det också ibland.

Själv är jag väldigt skeptisk till höga priser på gamla båtar och snurror.

Men klart att för folk som bara bryggseglar gör det inte så mycket om motorn är risig när den ändå inte används. Och botten håller nog att ligga stilla vid bryggan om den är hel då man köper båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror tyvär inte det. han vill ju byta mot en 02  03 BMW 330XD Touring och dom tingar nog mer en 10000kr Killen måste ha slagit i huvudet när han skrev anonsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara jag som misstänker att trådskaparen själv har med ett finger i skapandet av denna bluffannons. Allt för att skapa debatt här på MG? Eller har jag fel? Glad

Varför inget telefonnummer med i annonsen? Man blir ju lite köpsugen på en sån där!

Får man förresten en X3:a för bara 100 lök?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det var ingen x3a han ville byta mot utan en bmw 3 serie. 330XD står väll för att det är en 3liters diesel med 4hjulsdrift tror jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från annonsen

Jag säljer med en tår i ögat min 1972 års Crescent 54DC

Från den positiva sidan, risken att säljaren ska behöva gråta är nog ganska liten. Han får nog njuta av sin pärla lite längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det trodde ni inte att säljaren skulle vara medlem här och kunna kommentera era inlägg va???

Jag har inget behov av att sälja båten så varför skall jag ge bort den? Finns faktiskt inte många båtar kvar av denna sort speciellt inte i detta skicket.

Inget prut i annonsen är för att slippa nysvenskar som skall bjuda kompispris innan dom ens sett båten! Men ni har väl aldrig annonserat något och fått dom samtalen??

Inget telefonnummer för jag kör bärgningsbil och måste hålla telefonlinjen öppen under dagtid, finns faktiskt folk som inte respekterar önskemål som att ringa på kvällen eller helgerna.

Och hade jag haft telefonnummer i annonsen så hade det ju varit troligt att många utav er ringt och frågat om jag var en idiot, inget som jag har tid med.

Men jag måste tacka trådskaparen för gratisannonseringen här på Bryggsnack :) :) 

Senast ändrad av _swede_ | 25 maj 2010 | 18:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Hur många seriösa svar har du fått på din annons då? Tror du verkligen att priset står i realitet till objektets värde?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annonsen kom ut strax efter 22.00 igår, självklart har man fått flera hundra svar................tror inte det eller har du aldrig annonserat på blocket?

Priset är skäligt till objektet om rätt person är intresserad, sen var slutpriset blir vid ett eventuellt köp är ju inte relevant i denna bryggdiskussion eller hur?

Här har du en gammal plastbåt garanterat utan plastböld eller liknande defekter som är mycket vanligt med gamla plastbåtar. Bara vrida på nyckeln och åka utan några som helst problem i många år framöver, men ni kanske föredrar billigare båtar som ni behöver vårda varje vinter med pengar, svett och hårt arbete?

Senast ändrad av _swede_ | 25 maj 2010 | 19:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Och på vilket sätt är detta ett (ert?) problem, att han vill ha bra betalt för sin båt ? Ibland är detta forum verkligen rena ankdammen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Och vad är ditt problem? ankmamma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Visst var det eller hur? Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du på riktigt, eller är detta bara ett skämt? Vet inte riktigt vad jag ska tro...

En 30-40 år gammal sportbåt med en gammal B21?! för 100 tkr....

Alla gamla plastbåtar har ju inte drabbats av plastpest och varför skulle din båt vara bättre än andra gamla lik? Vet fortfarande inte om jag ska tro att det rör sig om ett skämt.

Skulle tippa att marknadsvärdet (så som jag bedömer marknaden) snarare ligger i intervallet 20-30 tkr inkl kärra om allt fungerar som det ska.

Är det förresten så många nysvenskar som ringer på båtar? Håller annars med om att de kan vara sjukt jobbiga. Det har man ju märkt de gånger man sålt bil på blocket. Många bilnasare med dåliga språkkunskaper finns det. Många rätt otrevliga dessutom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

VSB...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla har vi ju olika värderingar, finns massor av annonser på blocket och internet där jag och mina vänner tycker priserna är helt åt skogen. Men inte sitter vi och spyr galla över dessa annonsörer, låt dom hållas eller tänker jag fel nu?

Marknadsvärdet styrs väl av supply and demand eller? Du kan ju inte jämföra en båt med 1000 eller fler timmar med en båt som bara har 200-300 timmars gångtid under nästan 40 år.

Du verkar ju ha sålt bilar så du borde ju veta att en bil med lite mil är väl värd mer än en bil med många mil, varför skulle det vara någon skillnad i båtvärlden där man räknar gångtimmar istället för mil??

Sen var det en B23'a, kanske skulle kolla vad en AQ145 är för motor innan du börjar peta på tangetbordet, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, det var inte jag som lyfte upp din båt som exempel. Utbud och efterfrågan styr priset, men jag och andra undrar nog om du inte överdriver efterfrågan på en nära 40 år gammal sportbåt med en B23-motor. Dessutom är det väl sällan gångtiden som dödar en gammal utombordare utan rost och misskötsel. Vad finns det förresten för belägg för att motorn gått så lite som du påstår? Fanns ju knappast något räkneverk på den tiden.

Förstår fortfarande inte vem som skulle vilja betala 100 tkr för din båt. En gammal Fjordling 17 som nog får betraktas som betydligt mera kult kan man få för cirka 50 tkr i bra skick.

Varför skulle någon vilja köpa din båt istället för den här? (om man tittar på samma båttyp)

http://www.blocket.se/kristianstad/Batar_26764219.htm?ca=11&w=3

Likartad prisbild, men 35 år nyare med allt vad den innebär...

Känns ungefär som att annonsera ut en gammal Volvo 340 från 1977 för 100 tkr.

Försöka går ju, men seriöst? Nja...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det så går det?

Men var går gränsen för bedrägeri?

Har man tittat på antikrundan blir man ännu mer förvirrad.

Använd egna sunda förnuftet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tas det i ordentligt. Bedrägeri, nja.. ocker möjligen. Skrattande 

'

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att någon utnyttjar annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år'

Men, jag skulle säga att detta är nog bara definitionen på en dålig affär. Eller bra, beroende på vilken sida man står.

Senast ändrad av Rintintin | 25 maj 2010 | 20:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte tjabbet här, vill nån betala överpris för en båt är det ju deras val. Och sedan alla de annonser på blocket företrädesvis, där säljare begär idiot-summor för båtar är inte mycket att diskutera. De blir inte sålda iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he, swede får nog bereda sig på att skaka galler i två år om han mot förmodan skulle lyckas få sin båt såld för 100 tkr. Det senare har väl visserligen en sannolikhet 1 på miljonen eller något liknande. Men som man säger i USA - There is a new sucker born every day....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig, det är ju en ev. köpare som klantar sig inte säljaren.
det kostar inte speciellt mycket att försöka & lyckas han sälja till det priset kan jag inte annat än att gratulera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det börjar att spåra ur nu, ocker är det inte enligt svensk lag och bedrägeri kan man inte heller kalla det om en fullt förstånding köpare är helt förstående med vad han köper (jag är ingen bilnasare som säljer skitbåtar med RH garanti) ;)

I grund och botten så har väl jag all rätt att begära precis vad jag vill för mina ägodelar eller hur, sen att det blir en massa jabber på ett båtforum gör väl inte att jag direkt kommer att ändra priset på min annons.

Jag tycker bara det är kul att så många engagerar sig i mina båtaffärer, många här behöver nog skaffa sig ett liv istället för att diskutera blocketannonser :) :)

Någon sa att jag får skaka galler i 2 år, WOW på vilka grunder då om man får fråga? Kanske skulle läsa lagboken först innan man kommer med sådana påståenden, men en sak är säker.......... länge sedan jag hade så roligt åt forummedlemmar på internet SkrattandeSkrattande

Jag lägger inte ner mer energi på denna tråd, kommer att läsa den men inte engagera mig att svara för som jag sa i inledningen...........det spårar ur nu. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt allt ståhej. Folk får väl prova att begära  vad de vill för sina båtar. Sedan är det garanterat så att ganska många i princip ständigt har ute sina båtar för att testa marknaden och ev. sälja om någon är beredd att betala det utsatta överpriset. Detta gäller nog speciellt lite dyrare objekt. Och går vi in på storbåtsbranschen så är det ju så att många båtar i princip ständigt är till salu hos ibland flera brookers. Betalar någon rätt pris i säljarens ögon så säljer man annars behållar man båten ett tag till.

En del har ju ute ett par år gamla båtar till i princip nypriser. Säkert inte seriösa försäljningsförsök utan man testar helt enkelt om någon är beredd att betala.

Säljaren av den debatterade båten verkar ju inte heller vara direkt desperat utan testar marknaden bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vad man skulle kunna kalla helt urspårad tråd, det är väl alltid till sist och syvens kunden som sätter priset, och då är valet enkelt, antingen säljer man eller så gör man det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SkrattandeTror inte heller att det skulle falla under brottsrubriceringen ocker eller bedrägeri. Möjligen om det går att påvisa någon typ av utvecklingsstörning eller psykisk ohälsa hos den tänkta köparen, men annars kan det nog bli svårt...

Jo, i grund och botten kan man nog begära i princip vad som helst, men jag håller nog en viss reservation om det går att påvisa någon psykisk störning hos den tänkta köparen. I ett sådant läge tror jag att om ärendet går vidare till tingsrätt att de gör en skälighetsbedömning. Vad utfallet skulle bli i det här fallet känns då rätt givet. Vilken normal människa betalar 100 tkr för den båten??

Om jag vore dig skulle jag förutom sedelbunten begära läkarintyg på att köparen i fråga är i sina sinnes fulla bruk, för att undvika eventuellt jobbigt efterspel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som skapare av tråden får jag säga att det här var bland det hutlösaste jag sett. Jag ser det som rena skämtet att begära så mycket för den gamla båten och det tyder bara på att säljaren inte har det minsta begrepp om vad en sådan båt är värd. Höga priser är en sak, men det här slår det mesta och är rent löjligt. Att jag startade tråden var bland annat för att låta andra få ta del av de skämt som vi sett och få skratta lika gott som vi gjort. Samtidigt skadar det inte att upplysa om sådant som jag i alla fall anser är helt oseriöst och kanske därigenom rädda någon mindre kunnig båtköpare från att göra en dålig affär. Mycket på detta forum handlar ju om att hjälpa varandra med tips och så vidare för att underlätta båtägandet och kostnaderna för det. Då vill i alla fall inte jag uppmuntra någon att springa och köpa en båt som denna, i alla fall inte till det priset.

För 100.000:- lär du inte få många svar, om ens något. Och trots att många räknar med prutmån på begärda priser så tror jag ingen räknar med att kunna pruta 50-60% vilket minst skulle behövas göra här. Var och en har ju rätt att begära vad den vill för sin båt, men begär man som i detta fall då får man nog finna sig i kommentarer Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju bara instämma,, men prutningen borde nog vara 70-80%...

Det roligaste var nog ändå när swede skrev det här till mig:

Sen var det en B23:a, kanske skulle kolla vad en AQ145 är för motor innan du börjar peta på tangentbordet, eller?

Shit! En B23:a från anno dazumal - den tar vi sa polisen! Du får 100 tusen!SkrattandeSkrattandeSkrattande

Vet fortfarande inte vad jag ska tro. Är allt bara ett skämt för att skapa debatt??!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...