J-bro 1 Postad 24 Maj , 2010 Hej på er Nu har jag startat upp en ny båtklubb för alla oss som gillar vattnen kring nämdö, jag hoppas det finns flera med samma intresse som mig. j-bro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jingo 6 Postad 25 Maj , 2010 Jag håller väl med. När man står på altan och tittar ut vill man bara iväg. /Jingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Maj , 2010 Senast jag var till Nämdö var med en splitter ny Flipper 850 så det är några år sedan. Minan ligger väl kvar på berget? Undrar om inte den kvinnliga skärgårdsprästen var stationerad på Nämdö för drygt 20 år sedan. Hon gillade mansfolk lite för mycket och hade dessutom lite svårt att säga nej till alkohol. Vid ett tillfälle fick hon köras hem i skottkärra. Biskopen som var på tjänsteresa avbröt den för att åka hem och avsätta prästen. Vid närmare eftertanke så var det nog Möja hon bodde på men verkade på olika öar i södra skärgården Senast ändrad av 666D3 | 27 maj 2010 | 17:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 1 Juni , 2010 ja de är nog några år sedan om 850an var ny men minan är kvar, dock utan lock nuförtiden, gissar att några ungdomar användt den som Bålfyr samt papperskorg. Du får göra ett nytt besök och återuppleva lite minnen intressant med den kvinnliga prästen vilket är något jag inte känner igen, jag har bara minne av en liten glad rund tunnhårig gubbe vi kallade Pastor Jansson, hade anknytning till Katarina församling vill jag minnas. men nämdö kyrka har blivit riktigt fin sen dom rusta upp den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Juni , 2010 Tanken var att svänga förbi Nämdö under sommaren och sedan besöka Ormskärsströmmen mm. Var ganska nära i skitvädret i lördags då vi gick in i fladen norr om Byttafladen. Storyn om prästen är ingen skröna och därför extra kul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 15 Juni , 2010 Jag hoppas denna båtsommar kan tillföra nya medlemmar & framför allt massor av nya trevliga båtupplevelser & kanske lite tips på sevärdheter... Så fram med kameran, anteckningsblocket, skepparmössan och det glada båthumöret sen e de bara o ut o åk men ta det lugnt där ute o glöm inte flytvästen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 23 Juni , 2010 Hej ! Trevligt initiativ finns många bra ställen runt nämndö. Den här lite lustiga bilden är tagen vid sundet Nämndös södra sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Juni , 2010 Får väl lägga till några bilder. Först på minan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Juni , 2010 Och så en av de smala båtlederna som leder ut till svårnavigerade områden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 26 Juni , 2010 Mätte bredden på öppningen i Garmin Homeport och det är blott 9 meter. Här en båt som åkte igenom lite senare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 29 Juni , 2010 Och just den grynnan gick jag på för länge sedan då jag var på väg till min blivande käresta. Med en hastighet av säkert 3-4 knop & livligt diskuterande med en vän gick jag rak på & fattande inte ett dyft vad jag gjorde där då det inte direkt var raka vägen till vaxholmsbrygga på uvö. Så kan det gå när man är ovaksam & möjligtvis lite salongsberusad, enda skadan var självförtroendet som fick sig en rejäl törn men som sagt det får anses vara historia då det måste vara minst 15år sedan. (o då fanns det ingen gubbe på grynnan). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 29 Juni , 2010 Men så kul & vackert det är att tuffa runt i dessa extremt grynn-täta område, speciellt tidig vår eller sen höst då man i princip är ensam ...fantastiskt... har varit lite sugen att åka runt däromkring med en kajak (el dylikt) så man slipper oroa sig för propellern men det får bli en annan gång...i framtiden.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 Juni , 2010 Vi hade en av våra uppblåsbara kajaker med oss men frugan blev orolig när jag ville blåsa upp den för en tur så det blev inte av tyvärr. Hon trodde jag skulle blåsa iväg från henne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 Juni , 2010 Ett klipp på det. http://www.youtube.com/watch?v=BdpFOuNGBjw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 29 Juni , 2010 smalt på bild men ännu så mycket smalare i verkligheten med avdriften pga strömmarna & lite vind. Kul med filmklipp, känner du båten som kommer eller bara någon som passerade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 Juni , 2010 Vi låg precis där så jag filmade bara första bästa båt som passerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 30 Juni , 2010 Hejs Är det passagen mellan Barnholmen och Ängsholmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 30 Juni , 2010 Nej det är mellan Brunskär & ormskär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 30 Juni , 2010 Finns också ett smalt ställe här (se den svarta ringen) , öster om St Hamnskär, riktigt smalt men tillräckligt djup för medelstora båtar (finns säkert någon med större båt som gått där men det skulle jag nog undvika(små marginaler)). Sen finns en annan riktigt smal passage (se röda ringen) men där måste man akta sig för det ligger en stor sten mitt i hålet, det är fullt uttrim för o komma över vid lågvatten. jag har som ung & dum planat in i denna kanal med en smiler 500, vilket får anses helt vansinnig så här 25år senare. men som sagt här är det på egen risk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 30 Juni , 2010 Som ung i mitten av 60-talet följde jag med familjen ut till Hamnskär. Då lade man undan sjökortet och hade en utkik i fören som ibland lodade för att undvika grundstötning. Idag finns Hydrographicas säkra sjökort som har öppnat upp skärgården. På mitt papperskort är den svarta ringen som du ritat pickat som en lämplig led liksom på andra sidan av det lilla skäret. Sundet mellan Hamnskär och Brunskärs Trätskär heter Hamnskärssund. Djupet i din svarta ring är angivet till 2,5 m. På andra sidan skäret är djupet angivet till 3 m. Skalan är 1:10.000. Ormskärsströmmen som också är prickad som lämplig led är lite bökigare så därför är skalan 1:5.000. Vid smalaste stället är djupet 1,8 m. Jag har även Hydrographicas kort i plottern samt på datorn och plottern är väldigt exakt i sin position så när jag är på dessa kort är jag inte orolig. Däremot unviker jag helst även ljusblå områden på Sjöfartsverkets kort. Hemfladen heter området som du markerat ingången till med rött och dit in skulle jag inte vilja åka. Bara mörkblått på kortet utan djupangivelse. Har ett svagt minne av den grunda fladen med varmt vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 30 Juni , 2010 Jag har planer på att skaffa en plotter som komplement till sjökortet, låter som man borde kolla lite närmare på Hydrographicas kort när det bli aktuellt, jag har hört talas om dessa men inte tittar närmare på hur dom ser ut. Fast just nu spelar det mindre roll då jag ändå har båten på varv pga skadan. Har även planer på att skifta båt till något lite större så jag kan pendla stan-landet och i samband med detta skifte så blir det nog aktuellt med plotter också. Känns lite lyxigt i en T16 från 60-talet då plottern skulle bli dyrare än båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 30 Juni , 2010 Om du åker Nynäsvägen in till stan så stanna till i Länna och besök Båtaccenten. De har korten liggandes där så man kan kika på dem. I fredags åkte vi från Ormskär och söderut för att sedan ta en sväng runt Tärnskär. Hela tiden följde vi den streckade linjen ( leden) på papperskortet som frugan hade koll på medans jag höll koll på plottern. Inte en gång ställde jag mig upp utan litade på plottern som hela tiden visade korrekt. Gissar att felvisningen ligger inom 1 meter när plottern visar Hydrographicas sjökort. Senast ändrad av 666D3 | 30 juni 2010 | 21:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 30 Juni , 2010 Vad har du för plotter? har tittar runt lite men inser att det är en djungel, känns som man måste upp lite i storlek för att den skall fylla någon bra funktion dvs 10' & uppåt, men om den blir för stor blir det både dyrt och väldigt klumpigt att bära i & ur båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 Juli , 2010 Garmin 525 och den är i minsta laget. Hydrographicas sjökort visas först när man zoomar in till 200 m vilket gör att man bara ser närområdet. Översikt i form av papperskort eller kort på pc:n behövs för att man ska få översikt. Kortet i plottern kan kopieras till pc:n och köper man programmet Garmin Homeport visas kortet på datorn. Sök på Homeport i forumet så ser du. Hydrographicas sjökort täcker inte hela skärgården. Märker man en klar förändring i utseendet på kortet när man zoomar från 0,2 nm till 200 m vet man att plottern visar deras kort istället för Sjöfartsverkets. Jag har t . ex. inte Fjärdlång med som special i min plotter eftersom den delen är ny för 2010. 525 heter numera 526 Senast ändrad av 666D3 | 01 juli 2010 | 05:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 9 Juli , 2010 Nu är det semesterdags för min del & fortfarande strålande sol, helt underbart & helt perfekt för små mysiga båtturer kring kobbar & skär. tillsvidare blir det i en saga-roddbåt med yamaha 8 men det fungerar det också om än i lite makligare tempo. Blir det lite mer blåsigt så får man väl plocka fram vindsurfingbrädan...det var ju några år sedan den blöttes ner.... Så glad sommar på er alla nämdö-skärgårds-diggare vi kanske syns därute bland öarna med kameran i högsta hugg, för jag skall ta en hel hög nya vackra bilder att ha till hösten när det blir mörkt & kallt.... o bara njuta av.... hur underbart det kan vara..... att bara åka där..... med ett glittrande hav omkring sig... o så ska jag klura på vilken ny båthistoria som kan läggas upp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 10 Juli , 2010 Fotade östra inloppet till Hamnskärs sund idag. Gjorde ett klipp från där vi låg idag helt för oss själva. Frugan blev till slut så orolig att vi inte skulle komma därifrån utan att gå på grund så vi packade ihop och åkte hem. Själv var jag inte orolig utan tyckte platsen var bra även om det var lite grunt en bit ut men med drevet i högsta beach läget gick det bra. http://www.youtube.com/watch?v=rUeMGp0G57c Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 21 Augusti , 2010 Vi gick från söder om Byttan över till Gillinge förra lördagen och så länge man inte tittade ner i vattnet kändes det kalas. Bild på sörjan tagen från båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 31 Augusti , 2010 En mäktig vy över nämdöfjärden in mot ingarölandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 31 Augusti , 2010 Häftig bild. Vi lade till vid Solvik i lördags eftermiddag för att fylla på sötvatten. Det märks att sommaren är över för det var stängt. Söndag förmiddag åkte vi hem genom Ormskärsströmmen med kapellet uppfällt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 9 September , 2010 Är det någon som besökt nämdö skärgård i sommar? jag tyckte faktiskt jag såg en båt ute på fjärden EFTERLYSNING Lite nya kul sommarhändelser, bilder & kanske några nya klubbmedlemmar finns där ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser