Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Molsson

KAD 44 EDC Svårstartade / Startar inte

Rekommendera Poster

Hej

Efter ha haft problem med svårstartad och väldigt rykande motorer så startade dom mkt bra och rök knappt något. (Skiftat till frisk diesel).Startade suveränt och spann som en katt men helt plötsligt startade dom inte alls utan kirrade (Fulladeade batterier) sen startade dom igen fler dagar i sträck och allt fungerade bra tills idag . Startade inte utan bara kirrade !!!!.Bägge maskinerna beter sig identiskt lika ! Motorerna har bara gått 650 tim!

Frågan lyder : Kan det fortfarande vara något med bränslet ? Eller är det något fel med EDC ? Eller kan det vara något med spridarna ?

Bägge beter sig lika dant alltid både när dom startar och när dom inte startar , vad jag vet så är det ju separata system både eletriskt och bränslemässigt !

Oerhört tacksam för hjälp !

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nog bara hjälpa dig med de allra enklaste felen. På min KAD44 blir det ibland strul med startspärren. Då hjälper det att slå av och sedan på strömmen. Så jag har följande checklista:

(1) slå av huvudströmbrytaren till startbatteriet, vänta några sekunder och slå på den igen.

(2) tryck länge på dosan till startspärren, så att den säkert är av.

(3) kolla att växeln är i neutralt läge (lätt att glömma).

(4) vrid startnyckeln till läge 1 och tryck sedan in knappen med nyckel-symbolen på EDC-panelen.

(5) vrid startnyckeln fortsatt till höger och förhoppningsvis startar motorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på en detalj till, som nog är viktig, när det gäller näst sista steget:

(4) vrid startnyckeln till läge 1 och tryck sedan in knappen med nyckel-symbolen på EDC-panelen, fortsätt trycka tills det hörs ett klick från instrumentpanelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas

Tack för din hjälp !

Ny diesel har kommit fram så Stb motorn startar mkt bra .BB motorn kirrade bara och efter ett luftningsförsök så märlte jag att luftningsskruven på bränslefiltert inte tog när jag skulle fästa den igen. Fanns inga i gänger kvar i godset. Motorn tjuvade luft , därför startade den inte. Uppborrat hål nya gängor och nya skruv . Det gjorde susen . Nu startar dom fint och ryker inget heller , bara vid start. Gammal röd Engelsk diesel är inte bra.

Slog även i Red Line RL 2 för att rengöra och smörja upp bränslesystemet.

Tack för hjälpen

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...