Anyone 0 Postad 24 Maj , 2010 Hej alla sjörövare. Nu kommer kanske den svåraste frågan på länge till alla rutinerade sjöbusar; - Jag har en elkompass; U.S.Navy Bureau of Ships, från 1944. satt i min båt och fungerade kanon. Gjorde om en del i elsystemet och funderade på att kasta den. Märkte således inte upp kablarna...... Alla jag har pratat med säger kasta den inte för allt smör i småland. Den har fyra kablar i färgerna grönt - blått - svart - rött. Alla fyra kablar går till en stor och tung givare ca 3 meter föröver i båten, väl dold. Nu till min fråga; Nå´ t tips hur jag kopplar på strömmen? Kan det vara så enkelt att rött till plus & svart till - ? Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 25 Maj , 2010 Tror denna var lite knepig....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 46 Postad 26 Maj , 2010 Finns det möjligen någon modelbeteckning eller annan information som syns på enheterna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 26 Maj , 2010 Hejsan. Det står: Mark 1 Mod 2 1944 Nummer: 53444 Contract no nobs-15257 MFR`s part.no NOBS-15257 Hjälper det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 29 Maj , 2012 Ingen som har en susning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 29 Maj , 2012 En sådan kopplade jag in och använde i en Scampi 1968 - men hur den var kopplad.... Den består av en givare (stor tung 3 m längre förut) och ett visarinstrument. Givaren är en vanlig kompass som med hjälp av syngonelement överför vinkelvärdet till instrumentet. Dessutom ska det vara en elektronikbox också nånstans om jag inte minns fel. I denna genereras den 400 Hz som används för att överföra kompassens värde till visaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 29 Maj , 2012 Äntligen en kommentar, som jag tackar för:) Ingen aning om hur du kopplade kablarna? Har som sagt 4 kablar i färgerna grönt-blått-svart & rött.... Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 29 Maj , 2012 Det tar en stund att accessa minnet för det ligger väldigt djupt. Du ska iaf inte ansluta 12 v direkt på varken givare eller mottagare, de ska bara ha 400Hz. Jag ska fundera ut ett kopplingsschema ikväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 29 Maj , 2012 Funkar ditt minne så är jag evigt tacksam:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 29 Maj , 2012 Jodå, lite av minnet har porlat till under kvällen. Man har en sändarspole som är lindad som en cirkel och som går nästan runt om. Ändarna är förbundna med en likadan spole som fungerar som mottagare. I 120-gradersvinklarna finns uttag som är förbundna med motsvarande position på mottagaren. Båda spolarna matas med 26V 400Hz. En magnet ställs in i en viss vinkel på sändaren med hjälp av en jordmagnet och en motsvarande magnet på mottagaren (visarpilen) ställer då in sig i samma riktning. Konstruktionen är från 1940-talet. De fyra färgerna du har ska anslutas till samma färger på andra enheten och förmodligen är röd och svart anslutning av 26V 400 Hz. Du kan mäta med Ohm-meter mellan de fyra ledningarna och med lite klurighet kan du räkna ut vilken sladd som går till vilken position. (hjärngympa En 400Hz-omvandlare ska också finnas. Du får leta vidare i båten och hitta den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 29 Maj , 2012 Oj, det var lite överkurs - men stort tack. Får kolla i sjömonstret på lördag.... Stort tack igen. /anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 30 Maj , 2012 Kommer din båt från Växjö? Såg en Biscaya där med endel intresant elutrustning, var visst någon pilot som varut tidigare ägare och monterat diverse mer eller mindre mystiska elannordningar, bland annat en autopilot som jag aldrig sett tidigare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 30 Maj , 2012 Nope, min båt har gått i Vänern de senaste 6 åren med hemmahamn i Arvika. Jag köpte båten från en kille i Norrtälje som hade haft den i ca 2 år. Innan dess var det en och samma ägare sedan båten byggdes 1969. Så tyvärr, så spännande är inte just min Biscaya 29. Dock är min lite annorlunda så tillvida att jag har akterruff i min, vilket verkar vara ovanligt.. Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 Maj , 2012 Spännande fråga, har inte en susning själv. Men farbror Google tycks bekant med rubrikens begrepp magnesyn. Har inte kollat de returnerade svaren, men nåt matnyttigt finns kanske? ... http://www.google.se/#hl=sv&biw=1173&bih=651&sclient=psy-ab&q=magnesyn system&oq=magnesyn&aq=1&aqi=g2g-K2&aql=&gs_l=hp.1.1.0l2j0i30l2.6954.8865.0.22843.8.8.0.0.0.0.230.991.4j3j1.8.0...0.0.GVYznvonBpY&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=ba0a58597b898cb1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser