badlena 0 Postad 24 Maj , 2010 Hej! Vi har skurat ur vår nyinköpta beg båt men det luktar inget vidare endå. Har hängt in 3 doftgranar men lukten slår igenom. Det är gamla dynor som ska bytas nästa vinter men vi vill gärna kunna använda båten i sommar men som det luktar nu är det inget roligt att vara en längre tid i båten. Finns det nåt man kan göra åt lukten? Undrar oxå om det ska vara något medel i toatanken? Kan inte minnas att det luktade så här när vi var och tittade på båten..Vad är det som luktar tro? / B-l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 24 Maj , 2010 Ättika på ett fat kan hjälpa annars en dyna av detta http://www.luktfritt.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 24 Maj , 2010 Det som är mest effektivt är en ozongenerator som även tar bort mögelsporer. Men ofta måste man först täta så ingen fukt kommer in i ruffen ifall en behandling skall vara länge. Ofta är det fukt som orsaker mögelangrepp och lukt och gör man inget åt det så lönar det sig inte att åtgärda det som luktar. Det finns en gammal tråd om detta : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=100743 /Micke W Senast ändrad av lizardking | 24 maj 2010 | 21:13 Senast ändrad av lizardking | 24 maj 2010 | 21:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 24 Maj , 2010 Har precis ozonrökt min ruff, med dynorna i. Det blir bättre effekt om luften inte är för torr. Ibland kan man få ställa in en skål vatten. Blev stor skillnad iaf. Körde i 24h. Generatorn kostade 3300 kr. Kan sedan användas i bil, krypgrund mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 24 Maj , 2010 Va!?, var har du läst det med bättre med fukt? Där jag köpte min sa dom tvärt om, att ozongeneratorn inte klarar av att göra sitt jobb i en fuktig miljö och att jag skulle ha en avfuktare på samtidigt. Det skulle vara kul att veta vad som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 25 Maj , 2010 är du säker på att det är dynorna. plocka ut dom och kolla om lukten är kvar. en sak man måste misstänka är toasystemet. kolla om det läckt kring pumpen. är slangarna luktfria. vår förra båt luktade inte heller bra när vi fick den. vi bytte alla toaslangar och rengjorde ordentligt. innan dess gick inte lukten bort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 25 Maj , 2010 Du har rätt. Vatten, fr.a. i form av fukt tar upp och avaktiverar ozon. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 25 Maj , 2010 Får inte vara för torrt. Pratade med Ljungby Fuktkontroll, där jag köpte ozongeneratorn. Är oftast inte ett problem i båtar men kan bli det i bilar som står ute i solen om jag minns rätt. Det är klart, röker man båten på försommaren, den står på land, och det är varmt och soligt ute så... Det var det jag gjorde. Tvivlar på att de hade nämnt en skål vatten om det är en generell sanning att fukt försämrar effekten. Är dock ingen expert som ni andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 25 Maj , 2010 Har ni nån rekondfirma i närheten? De har nämligen en apparat som äter lukt och dessutom kan dofta utluften. (Vi satte in en från firman i 4 timmar och det är fortfarande luktfritt efter snart 2 veckor.) De är lätta att ta med, vill ha 230V och en slant i rätt ficka så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Maj , 2010 Ozon fungerar bra. Vår Forgus hade haft ett toautsläpp under vinterboende. Det blev en del toalukt i dynorna som inte försvann efter storstädning. Jag såg på nätet att ozongenerator egentligen bestod av en hög spänning urladdad mellan två ledande ytor. Där stod att en effektiv ozonare kunde byggas av en neontransformator och jag köpte en sån. Sladdarna ut från transformatorn leddes ned till två aluminiumfolier, den ena på utsidan av en glasburk och den andra på insidan av glasburken. Den är givetvis livsfarlig men jag har använt den en gång och det fungerade över förväntan. Det är lika magiskt som oxalsyra på gulnad gelcoate. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 Januari , 2014 Har du fortsatt att använda den hembyggda? Jag tänktejag skulle snickra ihop en också. Om det funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 17 Januari , 2014 Kolla här också, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=493103 bhemac har tips på en billig variant och TS förslag från Kjell &Co verkar också vettigt. Även om det kan vara kul att bygga själv så kan ju en färdig produkt för några hundralappar vara ett alternativ. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Januari , 2014 Jo jag har den kvar. Byggde in den i en plastlåda med handtag. Den väger en del. Har inte behövt använda den mer i båten så det ger långtidseffekt. Dynorna hade lukten kvar när vi tog hem dem och efter ett dygns ozonbehandling var lukten nästan borta och försvann sen helt med tiden av sig självt. Får man tag på en högspänningstrafo så är resten en enkel sak att ordna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Januari , 2014 Mackey: Jag har köpt en ozongenerator för 12v från Biltema som ska testas i båten till våren. Att jag vill bygga en egen är av 2 anledningar; Dels att det som du säger är kul att göra prylar och dels för att jag tänkte använda den i ett större utrymme, en stor källare. Forgus: Jo, att bygga en ozongen verkar inte vara någon direkt raketvetenskap, bara man som sagt hittar en bra strömförsörjare. Neontransformator verkar ju enkelt och kanske man får ta sig en tur till skyltmakaren. Har även funderat på en tändtransformator fr en oljepanna men att köpa en är ju svindyrt och har inte lyckats hitta någon i bekantskapskretsen som har en gammal oljepanna stående. Ett tredje alternativ är en tändspole från en bil, en kondensator och en dimmer. Men var hittar man en lämplig konding? Borde ju annars ge skapligt med volt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Januari , 2014 Jag skulle tro det är växelspänning från neontrafon men jag kan ha fel. Man har ju inte instrument att mäta 15000 volt med. Jag antar att såna här hembyggda ger en hel del ozon. Det sprakar och luktar. I beskrivningen på internet som jag kollade när jag byggde den föreslog man skräpbingen hos skyltmakarn och då blir det billigt eller rättare sagt helt gratis. Jag köpte min trafo och den gick väl på dryga tusenlappen. Själva generatorn är två från varandra isolerade elektriskt ledande skikt. I enklaste fallet två aluminiumfolier med glasskiva mellan eller glasburk mer praktiskt och enkelt att hitta. Har man ett metallnät kan man löda på anslutningarna eller skruva. Livsfarliga saker så jag har inte vågat låna ut min. Om jag sätter en fläkt i den blir det mindre farligt. Nu öppnar jag lådan (verktygslåda i plast) och hänger upp skyltar Livsfara och låser till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Januari , 2014 Jo, skräpbingen är vad jag har i åtanke, nya trafon kostar nog mer än det smakar. Jag är ju så lagd att det inte gör så mycket om den färdiga -hembyggda- produkten kostar lite mer än man kan köpa en färdig dito för, bara den blir effektiv och jag har roligt under byggtiden. Däremot får det ju inte kosta 10 ggr så mycket Nåväl, principen med själva genereringen har jag helt klar för mig och har rotat fram några provrör mod större samt lite rf nät, att ersätta din glasburk och folie med. Återstår alltså hs-trafo. Förkastade trafo från en TV och dito fr microvågsugnen men fortfarande inne på varianten med en tändspole och kondensator. Men, eftersom det bara är ett kul experiment känns det onödigt att beställa via nätet så jag letar kondensator hemmavid istället... Farligt? Tja, kanske det, men man får väl se till att hålla fingrarna i styr :-) Nån idé om vad man kan slakta för att komma åt en konding ~450V / 3-4 uF? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 17 Januari , 2014 Det är inte fingrarna som skadas av ozon, så fingrarna behöver du inte vara så rädd för att skada, tänk mer på lungorna och ögon. Alla här inne har säkert fått en smäll från tänd hatt på sin gräsklippar motor, utombords motor eller moppe och har fingrarna kvar utan skador. Men nog inte många av oss som utsatt sig för en hemmabyggd ozongenerator i ett slutet utrymme som en båt. Samt att inte veta ozon halten där. Så är där fler som ska göra en egen generator så är det som tidigare nämts, skylt med livsfara om ni ska låta båten stå obevakad Samt att verkligen vädra ut efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 Januari , 2014 Nja, nu var det ju inte ozonet jag tänkte på när det gällde ev farligheter. Jag har inte tänkt att sitta i källaren och njutningsfullt sniffa ozon. Fingrarna får nog hållas i styr mer pga av att det handlar om åtm 10-15 kV, låt vara med måttliga strömstyrkor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 17 Januari , 2014 Japp,Ättika e super. Tar bort allt! Prova det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Februari , 2014 DEt beror på vad det är för lukt. Ozon kan förstöra lukt i sig men inte alltid källan. Ett stort problem som ozon kan ställa till med är att gummi och plaster, snabbast gummi, blir exteremt spröda av ozonbehandling. Du kan tvätta med enzym, enzym hackar sönder molekyler av organiska ämnen som i sin tur sedan går att skölja bort. Det bästa som jag anser, är att använda bakteriologiskt medel. Detta måste sprayas på ytan där lukten finns (själva luktkällan) bakterierna livnär sig av det som lukter, i stort sett alla odörer. Frörökar sig i takt med att dom äter lukt. När lukten är borta dör de flesta bakterierna och några blir sporer. Om det blir ny lukt, som tex. i en hundbil så startar processen igen och bakterierna ökar i mängd, Dubbleras var 20:e minut i rumstemperatur, tills lukten är borta och hamnar åter i spor-stadiet. BAkterierna är inte särsklt levnadsdugliga så resten dör åxå inom max några månader. FUngerar otroligt bra på röklukt, hund, katt, djuruin och en massa andra odörer. Om det är mögel som luktar tar det bort även mögellukt men dödar inte möglet, så det måste man ta kol på först, annars kommer mögelllukten tillbaka i takt med mögeltillväxt. FInns bra medel för sådant åxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 6 Februari , 2014 Kan man använda en ballast från ett xenon-kit till bilen? Den ger ju ca 20kV. Dessutom drivs den av 12v, så det borde ju gå att koppla in den direkt i båtens elsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Februari , 2014 Är inte insatt i xenonlysets teknik. Tveksam till att lyset har så höga spänningar under drift. Varför inte testa, det brukar vara det bästa sättet att få bevis. Glasburk med aluminiumfolie på utsidan och en på insidan. Koppla en ledare till vardera. Sätt upp varningstrianglar och håll fingrarna borta. Ballast låter lite underligt men ser att det kallas så. Ballast låter för mig en som är roligast eller tyngd längst ner i skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 7 Februari , 2014 Tänkte bara berätta att jag köpt en ozon generator på ebay 7g/h ger den, kostade 230sek inkl frakt. Den är dock som byggsats och tänkt att bygga in i en lämplig låda med fläkt. Själv tänkte jag köpa en värmefläkt på k-rauta och demontera själva värme-elementet, då har man en låda+fläkt för 79 kr Återkommer hur den funkar under våren... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 7 Februari , 2014 Länk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 7 Februari , 2014 Finns många att välja på men dennna köpte jag: http://www.ebay.com/itm/AC220V-7G-Ozone-Generator-2-Ozone-Plates-7G-Hr-10000-hours-long-/281194051730?ssPageName=ADME:L:OC:GB:3160 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Februari , 2014 7g/tim är ganska mycket. Den jag har ger 400mg/tim, i den koncentrationen är det bara mögesporerna som tar skada. Såg fö en som ger 3,5g/tim för 12V http://www.ebay.com/itm/NEW-Multi-purpose-DC12v-3-5g-DIY-Ozone-Generator-Ozone-Plate-circuit-Board-/120985628636?pt=AU_Building_Materials&hash=item1c2b4e2fdc Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Februari , 2014 För att inte skada annat än möglet och lukten kan du börja lite försiktigt. Klockströmbrytare är ett sätt att portionera i kvartstimmar. Räcker Behemacs 400 mg/h får du köra en kvart var tredje timme. Fixar det inte lukten på några dygn kan du fortsätta och öka till dubbla osv tills det luktar gott. Vädra när du kollar. Du kan ju göra avbrott med klockströmbrytaren så du kör tätare på natten och inget på dagen så är det lite förberett för inspektion. Öppna och vädra tvärdrag och kolla lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Februari , 2014 Om du dödar mögel med mögeldödande tvättmedel blandat 1:20 så dräper du möglet på några minuter. Duschar du sedan på bakteriell odörätare en gång så försvinner lukten helt på ca ett dygn, för alltid och detta utan att göra plaster och elastomerer spröda. Vanliga fel på elektronik mm. som blir i ozonbehandlade bilar tex. får beror just på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Februari , 2014 Min båt har ca 20m3 i luftvolym eller ca 24 kg luft. För att effektivt tillgodogöra sig ozonets positiva egenskaper krävs runt 4 ppm ozon, dvs ca 0,1 g. Min ozongenerator ska ge 0,4g/tim, därför kör jag den 15 min = 0,1g ozon. Nu har jag inget mögel utan kör bara i förebyggande syfte. Generatorn står på dass med dörren halvöppen. Men, det jag upptäckte i höstas var att all toalukt var borta och det luktar påfallande fräscht i båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser