RolandM 0 Postad 24 Maj , 2010 Hej! Tänker skaffa en elutombordare till min Uttern 5502 (L550, B215, 700 kg) om det finns något som passar. Det gäller fiske. Önskar tips om storlek, fabrikat, montering, batteri och allt övrigt man bör tänka på i samband med inköp. //RolandM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigbuster 0 Postad 24 Maj , 2010 Hej! Min erfarenhet är att elmotorn är för svag och vek. Har en 55lbs som skall vara av starkare modell. Men det är knappt att den orkar dra min crescent 495 framåt i lätt motvind. Samt i medvind ligger farten på 1-2 knop. Jag skulle hellre satsa på en bensin 4hk. Den är ju trots allt 3-4 gånger starkare än elmotorn. Sedan finns det ju ny generation elmotor för över 20 000kr som skall vara starka som minsta bensinaren. //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 Maj , 2010 Jag har en 12V, 36 lb och den drar 38A på fullgas. Tilllförd effekt är 456W. 1HKr är 736W. Men så får man räkna med verkningsgraden med och då blir det bara ca 0.5Hkr motorn ger på propellern. För min båt ca 2-300 kg beroende på last duger den bra att sakta köra kortare sträckor över grunda områden samt justera läget vid fiske. Oduglig att köra i motvind men suverän för justering av avståndet mellan vassruggarna och båten vid gäddfiske. En 55 lb motor motsvarar ca 0,75 HKr , men drar givetvis också 50% mer effekt från batteriet. Visst finns det starkare elmotorer, men hur mycket batterier kan man ha med sig? För transport längre sträckor är elmotorn för det mesta kass. Mitt batteri räcker max 3 dM om vindstilla och fulladdat batteri. Räcker det för dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 24 Maj , 2010 Köp det dyraste och starkaste du tycker att du har råd med! Du kan inte köpa en för stor men däremot en för liten.Det finns elmotorer för alla båtar det är bara en kostnadfråga! (cindrella använder en elmotor) Skulle inte klara mig utan elmotor då jag använder min under hela isfria delen av året. Det är i särklass den bästa uppfinningen som finns för oss som fiskar. Synd att alla inte har kommit på det ännu. Batterierna håller bra om man köper förbrukningbatterier typ gele eller fritidsbatterier som tål djupa urladdningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RolandM 0 Postad 25 Maj , 2010 Tack för info, kanske entyst 4hkr är att föredra. Finns väl en bra motorer att välja på kan man tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RolandM 0 Postad 25 Maj , 2010 Hej och tack för info. Tror du att en stor elmotor klar min båt. 700 kg / L550, B215 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 25 Maj , 2010 Det beror helt på hur du tänkt använda elmotorn. Att bara justera läget på båten är elmotor helt suverän till. Även kortare sträckor i låg fart duger den till om det inte blåser. Men glöm att ha den för transport längre sträckor till din tunge båt. Varken batteri eller effekten duger för det. Visst håller batterier länge om man har rätt sort och inte djupurladdar de för mycket. Men Ah kapaciteten kommer man inte ifrån. 4Hkr motsvarar 4* 0.736 kW = 2,944kW. Sen med verkninggrad kanske runt 50% blir det 2,944kW *2 =5,888kW. Ska du få ut det från ett 12V batteri blir det 5888/12= 490A. Det är med andra ord ganska orealistiskt att fylla din båt med 10 st 80Ah batteri tror jag. Man kommer inte ifrån utan att det är en väldigt hög effekt i en förbränningsmotor jämfört med elmotor om man ska ha batteridrift. Hade det varit tvärtom hade alla kört eldrift både med bil och båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Maj , 2010 Får jag lov att tipsa om drevmonterad elmotor? Visserligen dyrare jämfört med de billigaste utombordarna, men bra mycket smidigare. Finns i flera olika storlekar. http://www.almhults-marinprodukter.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 26 Maj , 2010 Finns en nackdel med just de och det är om du ska in på grunt vatten eller vill använda elmotorn just för att det är grunt och stenigt. Du måste ha stora motorn nedtiltad och det är väl den som man vill skydda. Annars så är de ok då du har styrningen färdig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 22 Juli , 2010 Fungerar det inte enbart att styra med elmotorn på grunt vatten i mycket låg fart ? Rent logiskt verkar det inte finnas mkt styrförmåga i en sån svag motor med 20 kg dragkraft på en båt som väger runt 700kg som min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Juli , 2010 Jo, det gör jag själv. I den låga farten tar inte den stora motorn någon större skada om man skulle köra på något. Dessutom roterar ju inte den stora propellern, så den tar inte heller skada. Elmotorns propeller sitter ju dessutom skyddad högt upp nära vattenytan, så det är inte så stor risk att skada den heller. Det enda som kan hända är att lite färg skrapas bort på riggen på den stora motorn, om det inte tar i skrovet först. Ang. styrförmågan så blir den mycket bättre när elmotorn sitter centrerad på båten än vid sidan om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 23 Juli , 2010 Fast det är den stora motorn man vill skydda, jag tycker det vore trist att få hack i den nya motorn/riggen. Skrovet är av Alu så det borde tåla lite känning. Enligt hemsidan ska det funka ända upp till 21 fots båtar med en 55 lbs motor. På vilket sätt använder du din elvisp ? Min tanke är att driva in i vikarna mellan grynnor och vass i maklig fart och få lite fångst. Senast ändrad av martineves | 23 juli 2010 | 23:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 23 Juli , 2010 Jag viker alltid upp min 25Hkr motor när jag kör med minnkota endura 36 elmotorn. Och elmotorn kör jag med i vatten med risk för grundstötning. I fjol körde jag i lätt medvind på grund så riggröret sprack på elmotorn. Eftersom Minnkota har lifetime guarantee fixade generalagenten nytt rör. Bra service! Jänkarna påstod att röret inte gick att knäcka. Men det visade sig att röret som knäcktes var 3.5mm tjockt medan det nya är 5mm. Det NYA går nog inte att knäcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 23 Juli , 2010 Låter bra att dom tar sitt serviceansvar på allvar. Ska prova en motor nästa vecka för att få en egen uppfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Juli , 2010 Jo, jag har faktiskt funderat på att sätta något skydd på riggen för att undvika detta. Har bara inte kommit på vad och hur jag ska fästa det utan att det ska göra för mycket motstånd för toppfarten. Om den klarar 21 fot beror ju väldigt mycket på hur skrovet ser ut i övrigt, och hur mycket den väger och hur mycket last man har m.m. Jänkarnas bass-båtar är ju väldigt låga och förmodligen ganska lätta också. Sedan beror det ju givetvis på vilka fartresurser man vill ha. Räcker det med 1 knop för att förflytta sig mellan vassruggarna, eller vill man kunna köra i 1,5-2 knop trollingfart utan att maxa och köra slut på batteriet efter ett par timmar... Jag använder min lite olika, både för trolling och förflyttning längs strandkanterna. Nästa vecka ska jag dock montera en dubbelvisp på 110 lbs eftersom jag vill ha lite fartresurser till sightseeing också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 24 Juli , 2010 Jag har klistrat en plastlist typ mindre relingslist på framkanten av skäddans underdel och även undersidan. Det lindrar smällen om man kör fort på grund för plasten är mjuk. Kör man sakta skyddar det ännu bättre. Bättre att listen pajar än skäddan. Lättare att limma dit ny list än svetsa skäddan. Men skyddet är också beroende på hur grundet ser för ut hur mycket det hjälper. Utan något skydd alls tar skäddan stryk då man smäller på. Men det är kanske bara jag som slarvar då och då och smäller på? I de fall man medvetet kör i grunda vatten är det bäst att hissa upp stora motorn och bara smälla på med elmotorn. Undvik helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martineves 0 Postad 24 Juli , 2010 Ett kolfiber skydd kanske inte är så dumt ? http://skegprotector.com/index.php?main_page=page&id=4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Juli , 2010 Se där ja...får undersöka saken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser