Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Slaggarn

Hur ska man ladda batterierna?

Rekommendera Poster

Hej. Jag har 3 batterier i båten ( 1 start samt 2 förbruknings). Jag har en CTEK 7000 batteriladdare. Laddar man alla 3, genom att ansluta CTEK:en till ex startbatteriet, eller laddar man batterierna var för sig? Hur gör ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda alla samtidigt.

Hur har du kopplat dom? Har du skiljerelä mellan start & förbrukarbank?

Du kan antingen koppla både plus & minus startbatteriet, eller plus på första batteriet i serien & minus på sista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hos mig sitter laddaren ansluten på huvudströmbrytaren, alltså väljer jag på den villket/villka batterier som ska laddas. Jag har inte gjort det själv utan det är originalmonterat så från fabrik i USA.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur jag gör: Min båt har landström så jag kopplar in 220V där för att ladda de två förbrukningsbatterierna. Den laddar dock inte startbatteriet, så jag har en separat liten CTEK kopplad till plus och minus på startbatteriet.

Men det finns olika typer av reläer till batterierna. Mitt relä kopplar bara ihop batterierna när startmotorn går, annars är startbatteriet separat. Om du har en voltmeter, så kan du koppla in laddaren på vart och ett av batterierna samt mäta hur det påverkar spänningen på de andra batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt relä kopplar bara ihop batterierna när startmotorn går

???? Du menar väl när generatorn går.... eller?

RogerObestämd

Senast ändrad av PCP-Roger | 25 maj 2010 | 14:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man oroar sig ibland lite i onödan att startbatteriet inte ska laddas tillräckligt.

Startmotorn drar visserligen mäktigt med ström men motorn ska vara verkligt svårstartad för att ett startbatteri inte ska laddas den vanliga vägen dvs med motorns vanliga laddning.

En startmotor drar säg 200 A. En riktigt trög start kan vara i 1 minut. Då har man tagit drygt 3 Ah ur ett batteri på 60Ah. Räcker för 10 sega starter innan batt. är halvladdat. Såna motorers startbatteri behöver en energikick efter start.

En pigg motor startar på 1 sekund. Då klarar ett batteri en hel sommar utan att laddas överhuvudtaget.

Förbrukningsbatterierna däremot ska laddas så fort man kommer åt och där ska man lägga krutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus -- jag gissade att trådskaparen menar efter vintern, innan sjösättning. Annars är frågan lite udda... Och under vintern tappar alla batterierna laddning, av olika skäl (min startspärr är t ex permanent kopplad på startbatteriet, vilket drar mycket ström i längden).

Roger -- Nej, min generator laddar först startbatteriet, sedan när det är fullt byter det reläet och laddar förbrukningsbatterierna. Och -- Jo -- Aquador har ett startrelä som kopplar ihop alla batterier vid start, vilket på ett sätt är dumt för då märker man inte att startbatteriet är slutkört (t ex efter 3-4 vintrar med krypström) förrän förbrukningsbatterierna har blivit urladdade (efter en solig helg då kylskåpet gått för fullt). Detta beskrivs mer i detalj i ett inlägg av Krister_22 den 10 juni 2009 i denna tråd:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=252904

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...