forgus31 139 Postad 10 Juni , 2010 Har den hamnat t.ex 10 grader fel så måste autopiloten korrigera. Den vet inte att båten ligger stilla och styr åt rätt håll för att korrigera. Vore kul att testa. Jag är rätt säker att det ska gå utan att ha provat men hård sidvind orkar nog inte rodret styra med bara propellervattnet. Hårdare pådrag krävs också så ankaret måste sitta men det går ju att testa innan man låter den köra själv och då med betydligt lägre kraft än då ankaret dras fast. Kolla vid tillfälle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 Juni , 2010 Visst ligger jag mot land ibland, men mycket mer sällan nu med denna båt än med tidigare mindre båtar. En klubbkompis till mig med en Comfort 30 klistrade ett kölskydd från drev.se på stäven och en bit ner under vattenlinjen. Nu när han ska lägga till själv så kör han helt enkelt mot klippan och ligger där med lite gaspådrag medan han går iland och fixar förtöjningarna. Skulle vilja ha samma lösning med det spricker på att kölskyddet inte är flexibelt nog att limmas på en rak stäv som viker av i stort sett 90 grader under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juni , 2010 Terrafobica Det går jättebra att trycka stäven mot land utan stävskydd. Det har jag gjort i alla är. Inga som helst problem. Dvs om man inte har landskräck Fast svajankring blir väl mer och mer förekommande även för min del. Om det beror på ålder och vishet eller på stelare leder vill jag låta vara osagt. Kanske en kombination. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 8 Augusti , 2010 Jag lägger oftast till själv med vår Comfort 30. Tittar alltid på vindex och försöker räkna ut hur båten kommer driva på väg mot land. Oftast blåser det inte så mycket på grund av att man valt naturhamn efter rådande vind. Då är det enkelt men man måste alltid ha en eller två förberedda tampar i fören. Blåser det mycket är det bra med två så att man kan välja att förtöja den tamp som är närmast vindriktningen. Vind mot land: Kastar ankare och låter båten driva långsamt mot land. När båten nästan slår i så gör jag fast ankartampen i knapen. Sen går jag fram till fören, tar den förbereddda tampen, hoppar i land och förtöjer en tamp med kilar eller i ett träd. Pga pålandsvind är ankaret den viktigaste förtöjningen varför man inte har så brottom att förtöja i fören. Då båten är förtöjd kan man finjustera och lägga till förtöjningstampar som man vill. Vind från land: Förbereder en lång tamp i fören som når något fast föremål på land. Kastar ankaret och justerar hastigheten med hjälp av ankartampen men drar också ut mycket lina från ankarrullen så att den inte ska bromsa båten när jag vill att den ska driva fritt de sista metrarna. Anpassar hastigheten mot land beroende på hur hård vinden är. Är det riktigt hård vind kan det behövas nästan en knop (kanske närmare 0,5) för att man ska driva i land medan man skyndar fram till fören (jag gör alltså inte fast ankartampen förren jag har en förtöjning i fören). Sen hoppar jag i land och lägger tampen runt exempelvis ett träd för att få friktion för att hålla båten. När man väl har en förtöjning i fören är det enkelt. Kommer vinden snett framifrån kan det vara bra att angöra naturhamnen snett, i den riktning vinden kommer från, så att båten inte börjar rotera. När man väl står på land kan man dra båten i rätt riktning så att båten hamnar där man vill. Senast ändrad av Snoilsky | 08 augusti 2010 | 11:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser