Sportis 0 Postad 24 Maj , 2010 Har min lilla sport båt med en merc 402 men så fort jag kommer upp mot max varv så känns det som propellern suger ner luft och över varvar.. så jag funderar på om någon har något förslag om vad man ska göra? Funderar om det kan ha med mitt platta skrov att göra eller om propellern slirar.. Tack på för hand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niffe 0 Postad 25 Maj , 2010 Hej, Det platta skrovet har ingen betydelse (hoppas det är platt vatten när du är ute och kör... ) Däremot kan propellern slira. Det sitter en gummibussning inne i propellern (man har brytpinnar på mindre motorer) som kan vara dålig. Jag föreslår att du provar med annan propeller. Du kan också ha för liten stigning på propellern och att det är därför som motorn övervarvar men vad jag förstår på dig så kommer övervarvet plötsligt när du närmar dig max varv? Känns lite som att propellern slirar i gummi bussningen Cheers Niffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sportis 0 Postad 25 Maj , 2010 Känns nästan som att drivningen slutar men sen direkt börjar igen.. ska sjösätta den i morgon och kolla lite.. kanske kan få tag i en bättre beg propeller.. måste koll dock vad jag har för stigning.. vad bör man ligga på? har ju en rätt liten båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sportis 0 Postad 26 Maj , 2010 Efter provkörningen i dag så blev resultalet att den höjer nosen efter ca 1/3 gas mellan 1/3 - 2/3 plananar den ut och sen efter det så övervarvar den bara om man gasar mera.. Testade att höja motorn ett hack för att se om den kunde dra upp nosen mer innan den planade ut men då blev den känsligare för gas och övervarvade rätt snabbt... så nu står man på ruta noll igen och kliar sig i skallen... slet bort propellern för att se vad den hade för stigning men hittar inga siffror på den alls Funderar på att skaffa en annan båt typ en selco men tänkte behålla motorn då den går bra.. har ni några bra förslag på båtar som man kan ha kort rigg på?` Mvh fredrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Maj , 2010 ser på bilden att det är en michigan propeller ,det finns ett nr i bakre delen av prop där tryckbrickan sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sportis 0 Postad 27 Maj , 2010 Okej har slitit bort propellern och kollat men allt jag ser på baksidan är att det står michigan men inga siffror alls Ska det stå breve det eller på något annat ställe? Kanske finns någon som har en bild på vart det ska står Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 28 Maj , 2010 ta ett fint slippapper o slipa lite på ytan så kanske du ser nr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Maj , 2010 Ser att du också åker flatbottnat, jag hade samma problem, liten lätt 402 på flatbottnad och mycket grundgåendebåt (badankan) som flöt högt och vid planing gick upp så högt att det bildades en luftvirvel och propellern släppte. svetsade om aktern och sänkte motorn i omgångar, bytte sen till betydligt tyngre 80hk och rejält sänkt och provade sen även med en rejäl alufena och problemen försvann. Prova att få propellern att greppa bättre genom att såga ut en fena i aluplåt och bulta dit, en fena som täcker längre bakåt än nuvarande cavitationsplatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 28 Maj , 2010 Om proppen i övrigt är ok så kan tex propeller trim i Stockholm byta gummibussningen på den det är säkert den som släppt inget annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sportis 0 Postad 13 Juni , 2010 Tackar nikitalord för hjälpen tog och byggde en rejäl fena som går ut längre bakom propellern och nu går motorn som en dröm. Har inga problem med övervarvning eller dumheter Tackar igen för all hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser