Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
fiskebyxa

Min motor stannar efter en stunds gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej,

Sjösatte båten idag i blåsvädret på nordön. Skulle köra från rampen och runt till norra hamnen.

Vid bryggan startade min 15 hk Suzuki 4 takt (-06) direkt. gott tänkte jag. skönt med fräscha prylar och att man sköter om och vinterkonserverar motorn. Efter några minuters varmkörning gör jag loss och ger mig ut på vattnet.

När jag kommit en bit ger jag mera gas och motorn svarar, men bara för ca 30 - 60 sekunder sedan går varven ner varefter den dör. I med draggen kollar så att luftskruv är öppen och att  inga synliga fel finns. Kör igång motorn igen och den går fint på tomgång men så fort jag lägger i växeln börjar förlorar den kraft efter några sekunder och dör. Detta upprepas några gånger och paniken kommer eftersom vinden ligger på hårt. Ett vänligt par kommer förbi med sin båt och drar mig till min skyddade båtplats.

Väl i hamn kan jag återigen testa motorn med samma resultat. Den går på tomgång men dör efter ett antal sekunder med växeln i. Den får kylvatten. Har nu kollat i manualen men den ger ingen ledning om var jag ska börja. Bränslet är sedan i höstas, tändstiften är inte bytta men det borde inte behövas egentligen. Batteriet är laddat. Motorn funkade ju bra i höstas och är varmförvarad.

Tacksam för hjälp Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft bekymmer med liknande symptom, Det har visat sig vara vatten i bränslet/ oljan.. Kolla detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testat att pumpa fram soppa när den börjar bete sig? Det kan ge besked om det är nåt med soppatillförseln som felar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du plåttank? Antingen gammalt bränsle, vatten i bränslet eller skit i bränslet. Och kolla verkligen så att luftskruven står öppen, så att den inte skruvar ner sig igen och stänger, det gör nämligen min, väldigt drygt...

MVH / Mange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Har haft ett liknande problem och då visade det sig att luftskruven var så funtad att när den var fullt utskruvad stängde lufttillförseln igen! Alltså gällde det att ha den på mitten ungefär, kolla om du har samma skitfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag har haft liknande problem med en motor. Plockade ner tanken, förgasare och slangar m.m. Rengjorde och lät det som gick ligga i bensinbad. Jag hade skit lite överallt men värst var det i soppakranen som nästan var tät.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej. min båt hade precis samma symtom. visade sig vara det värsta, vatten i oljan. är nu på jakt efter en båtmek i närheten av årsta, stockholm. någon som vet nåt? MvH Lena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte man hade samma problem men det visade sig att bränsle slangen vasr i klämm mellan bänken när jag har lagat ett litet håtl för slangen hade just tankat då hade slangen hoppat åt sidanoch var fast klämd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt vatten i oljan visade sig vara spricka i blocket!!! Hade lyckan att komma i kontakt med en supervänlig o kunnig mekaniker. Nu ny beg motor på plats o vi kämpar med de sista småjusteringarna. Lena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...