mart77 0 Postad 23 Maj , 2010 köpte en båt med en mercury 25 hk motor motorn startar bra men när jag gasar fullt låter motorn jättemycket men båten går inte alls bra. det känns som om motorn är helt slut. tacksam för alla tips jag kan få. är helt grön när det gäller båtmotorer och båtar överhuvudtaget. kanske det bara är att lämna in den och se vad dom säger om den men tänkte kolla om ni hade några tankar först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 23 Maj , 2010 Du får förklara vad det betyder att moton låter mycket men båten inte går bra. Varvar motorn upp men båten ändå bara går sakta framåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mart77 0 Postad 23 Maj , 2010 ja precis den varvar upp och låter mycket men går långsamt precis som om det inte fanns kraft i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 23 Maj , 2010 Om den varvar upp bör ju även propellern göra detsamma... Och båten sätter fart... 1. Brytpinne eller gummipackning i propeller? Vissa propellrar har en sorts gummihylsa mellan själv propellern och drivningen. Är denna kass så slirar bara axeln men mer fart blir det inte. Lösning: Prova en annan skruv... 2. Suger luft? Om du får fart och båten är på väg att resa sig/plana så kanske det blir för nära vattenytan och propellern börjar suga luft kavitera Lösning: Sänk snurran / Byt till lång rigg. Detta förutsätter att varvtalet ökar men inte båten. Om den misständer och låter kass vid större pådrag är det helt andra fel. Senast ändrad av bearcat | 23 maj 2010 | 19:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mart77 0 Postad 23 Maj , 2010 hur byter man gummit? du skriver byt skruv? hur menar du? hur vet jag om man skall ha kort eller lång rigg? känns som om det är gummit som är kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 23 Maj , 2010 Med skruv menar han propellern. Men du kan testa om det är gummit i propellerhylsan. Ha växel i, moton avstängd och testa att vrida runt propeller med handen. Då märker du om gummit är trasigt genom att du kan vrida utan att motorn följer med runt. Det kan gå trögt, men om det är helt ska du inte få runt den med mindre än att även motorn går runt, troligare så kan du inte få runt den alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser