Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Victorzz

Tändstift

Rekommendera Poster

Varje gång jag startar min motor måste jag använda startgas, om jag inte gör det så kan jag dra hur mycket som helst utan att den visar misnsta lilla tecken på o starta.

Bytte till nya stift förra säsongen, B8HS som jag blev rekommenderad och det var då den började vara seg att starta och tillslut gick det bara med startgas, kan det vara det som är problemet? jag hade inga problem med detta innan, jag använde då glödstift. När motorn är varm går det hur enkelt som helst att starta.

Tacksam för snabba svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för motor?  B8HS är ett tändstift för bensinmotorer och glödstift är för dieslar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödstift kanske det inte ärdå vet itne vad de var, men hette BUHW någonting tror jag,

Motorn är en mercury 50 hk från 1980

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de gamla stiften jag hade såg ut som på bilden, och dom nya är B8HS



Senast ändrad av Victorzz | 23 maj 2010 | 18:41

post-10002782-1394236365,5433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att choken, dvs att chokesolenoiden funkar? Om inte tror jag att jag har en sådan som eventuellt kan passa liggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har ingen sådan, jag har dragstart och manuell choke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter otroligt att stiften skulle vara orsaken. Har du koll på elektrodavståndet och stiften inte är oljiga eller blöta duger de?

Är tändningen bra?

Är kompressionen bra?

Vad sorts choke har du? Chokespjäll eller nån slags flödar eller startkanalsanordning?

Chokespjäll kan lätt göra motorn för sur men man ser lätt om det funkar i insugningshålet.

Har du gammal bensin?

Jag har ett kinesisk elverk (2 taktare) Utan startgas är det omöjligt att få igång om inte det är så att man just fyllt tanken med färsk bensin. Otätt tanklock gör att de flyktiga delarna av bensinen avdunstar så därför blir agget svårstartad.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stiften är inställda på rätt avstånd och den tänder på alla när jag kollade senast iaf (slutet på förra sommaren) dom ser bra ut också inte blöta eller oljiga. jag har vanligt chokespjäll, men även om jag drar med eller utan choke så är den lika stendöd.

Bensinen är ny och ska inte vara något fel på, även tanken är ren och jag har blandat oljan rätt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första bil med 6V batteri, en Borgward Isabella ville inte starta då det var 25grader kallt. Hällde en skvätt bensin rakt ner i luftintaget och då small den igång om än lite seg i början.

Prova om du kan spruta in bensin genom luftintaget och se om den startar eller tänder. Om den gör borde det vara fel på chokespjällets funktion i så fall.

Går inte det kan man misstänka dålig kompression eftersom eter i startgasen tydligen hjälper.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om problemen började när du bytte till annorlunda tändstift, varför inte byta tillbaka till den typ som fungerar ???!!

Dom utan sidoelektrod är visserligen lite dyrare men fungerar jättebra i många år. Hade en likadan motor tidigare som startade på första eller andra rycket under alla år jag hade den, oberoende om den var kall eller varm.

/Claes

 



Senast ändrad av Rascal | 25 maj 2010 | 02:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är ju iofs sant, jag har hört lite annat att ger överslag och surar ner motorn, men i detta fall verkar det ju som att det är mina B8HS som inte vill och gör mortorn sur,

någon som vet något mer om detta? tacksam för alla svar hittills :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt längd på stiftet och rätt elektrodavstånd så blir det rätt gnista om tändningsdelarna är hela.

Om värmetalet på stiftet är fel så gör det bara att stiften kan bli för varma eller kalla efter belasning. Men det antar jag du kollat upp när du köpte B8HS?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt längd på allt, och grejerna ska vara hela, stiften kolla jag också upp före jag köpte dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du drar ut choken och försöker starta blir stiften blöta efter ett antal drag i snöret eller är dom forfarande torra?

Torra då funkar inte chokemekanismen.

Blöta har du kanske för dålig gnista eller så chokar du för mycket.

Min Tohatsu 25a med chokespjäll kan lätt bli för sur om man chokar för mycket.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har samma problem med min Mercla 50 hk fr 1981. I mitt fall har jag gnista och motorn startade fin förra säsongen, för att dö vid gaspådrag, till att inte vilja starta alls utan startgas. Även om jag får igång den på startgas så dör den så snart man lägger i vxl. Gnista ok. Komp inom rimliga gränser. Kylning verkar funka som den ska. Personligen tror jag att det har med ngt i förgasarna att göra. Choken verkar inte göra ngn skillnad.

 

Mvh, en som är trött på att dra och dra och dra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med högre kompression behövs det mer spänning för att få en acceptabel gnista. Gasar man ökar kompressionen.

Antingen har du för dålig effekt på tändsystemet eller så krånglar bränsletillförseln vid gaspådrag eftersom motorn dör då.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är i vart fall en del av problemet löst!

Efter att ha haft isär förgasarna två ggr och rengjort dessa, bytt alla packningar och membran samt bytt en slag till vevhusvent. och bensinslangar till förgasare samt satt in ett extra (vanligt) universalbränslefilter (typ genomskinlig plast) innan förgaserna, grovjustering av tomgången har nu motorn äntligen börjat gå ok. Den är fortfarande svårstartad, men det är väl vissa justeringar kvar att göra antar jag.  

Slutsats = Antar att den drog tjuvluft ngn stans samt att det var smuts i förgasarna/tanken. Nu gör vi i alla fall 25 knop enl GPS.

/JeppeCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt heta tips är att leta efter tjuvluftsproblem överallt. Min snurra har visat sig vara extremt känslig för sådant. Har du gnista ska du kolla allt med bränsletillförseln från tanken till cylindrarna./ Jeppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...