Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Esteve

Problem med färskvattenpumpen!

Rekommendera Poster

Har problem med färskvattenpumpen.

Den fungerade i ett par minuter, sedan var den stendöd.

Det är en Shurflo 2095.

Om jag förstått det rätt så finns det en inbyggd automatisk tryckströmbrytare i pumpen. Kanske är det den som spökar?

Strömförsörjningen är inte problemet.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan konstatera att den fungerar när man knackar på relädelen. Undrar om det går att byta bara den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Esteve,

Idag råkade jag ut för exakt samma sak, med exakt samma pump! Hur gjorde du för att lösa problemet? Kunde du hitta byta ut relä-delen eller behövde du byta hela pumpen?

Väldigt nyfiken på ditt svar yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Shurflo är en Kina-tillverkad pump med urusel kvalitet, namnet ska få dig att tro att det är en Sureflo.

Har själv stött på dessa pumpar och tryckströmbrytaren är det sämsta jag sett. Bit i det sura äpplet och släng eländet. Köp en Jabsco eller Johnson om du vill att det ska fungera längre än 10 min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligen tillverkad i Kina men varumärket knappast kinesiskt, Tillverkade i Kina är även hp laptopar och iPhone. Var får du fram att den är Made in China ?

http://www.shurflo.com/marine-products/default.html

Hittar inget på sureflo  som du skriver ska vara det riktiga fabrikatet.

Senast ändrad av crabfish | 21 juni 2012 | 07:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kommer jag inte ihåg vad jag har för pump i båten, men den har en tryckaktiverad strömbrytare den med.

I mitt fall består tryckbrytaren av en liten momentan miniatyrbrytare som ligger och bryter bort 12V från pumpen när trycket är högt nog. Min brytare har vanliga kabelskor som anslutningar och vid kabeldragning hade jag råkat dra litet i sladden som då gled av sin motpart varmed pumpen inte fungerade alls.

Lätt fixat var det i alla fall. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...