Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Anders_W

Farligt att starta med uppfällt AQ280 drev?

Rekommendera Poster

Har precis sjösatt och råkade starta (5-10sek) med uppfällt 280 drav, finns det någon risk att något i kraftöverföringen motor-drev tagit skada, typ drivknutar, drivknutsbälg eller likande)?

Finns det riska att drivkuten går emot bälgen, eller kan vinkeln vara för stor för drivknuten?
Växeln var givetvs inte i!

Tacksam för svar!

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall inte vara något problem. Jag vet flera personer som alltid hissar upp drevet för att tömma avgasröret på vatten innan de stänger av. Vad det gäller knutarna så är nog vinkel på knuten inte mycket större än vad den är vid fullt rattutslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som inte är bra, är att starta i uppfällt läge då det inte blir kylning... Men den korta tiden tror jag inte skall vara någon fara... Kan inte tänka mig att det är risk för vinkeln för drivknut och bälg, det som är farligt är som skrivet att det inte blir kylning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har just gjort samma sak. I manualen står tydligt att motorn inte får köras ovanför beach-läget.

Växeln fram/back ligger ju inuti själva drevet, dvs drivknuten är direktkopplad och snurrar hela tiden som motorn går.

Finns det ingen risk att drivknuten spärrar helt och inte går runt över en viss vinkel?

Mitt båtvarv lät iofs ganska lugna, de hade inte hört talas om att ha sönder nåt på just det sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha ringt runt till 4-5st verkstäder verkar de flesta tro att det är lugnt, dock finns risk att drivaxelbälgen kan ha tagit stryk!
Så nu är det bara till att bestämma om det är värt jobbet att ta upp o kolla hur det ser ut. Det är ju lite surt om det läckt in vatten o man upptäcker det i höst, även om båten ligger i sötvatten.
En halv dags jobb i onödan pga den enkla startmissen, va trött man blir!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har jag också gjort några gånger, fast på 290 drev (kanske även 280 men för länge sedan så har inget tydligt minne av det...), blev inga skador. På min båt är det ju heller aldrig någon risk att kylintaget hamnar ovanför vattenytan och undrar om det kan vara möjligt på ngn båt överhuvudtaget (med 280/290 drev) att lyckas med det. Tror du kan vara lugn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...