Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Erhard

Vatten i kölsvinet + vindrutetorkare

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Flipper 630 DC som jag är jättenöjd med förutom två saker som jag söker råd för.

1. Jag får in vatten i kölsvinet som samlas under stuvluckan. Har försökta att identifiera läckan men misslyckats. Har kört den på västkusten och det är sötvatten som samlas, dvs regn eller då jag spolar av den.

Någon som känner igen problemet?

2. Jag vill montera en vindrutetorkare, någon som gjort det och har någon rekommendation, typ mm.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla kanterna innanför ankarboxarnas luckor. Regn och stänkvatten brukar krypa runt kanterna och längs med insidan av skrovet. Jag hade själv en 630DC och löste det med L-lister.

Hade inte vindrutertorkare på min Flipper så jag vet inget bra sätt att lösa det på.

/Dogge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft ett flertal olika Flipper-båtar och det är dessvärre inte ovanligt att dom läcker in vatten - uppifrån. Ofta är det via rutorna det läcker in. Men även grabbräcken på rufftak/hardtop, pulpitinfästningar och fästen för gösstaken är sådana platser där det sipprat in. Det är förbaskat irriterande minst sagt. Bästa sättet att hitta läckan är att sitta i båten någon dag när det är skyfall, eller ordna ett eget skyfall med trädgårdsslangen. Det brukar ta en stund innan vattnet tränger fram, men efter ett tag brukar man se var det kommer in. Ofta kan man se fläckar i inredningen där det varit fuktigt pga vatteninträngning. Det är en sak att hitta vart det läcker, sedan skall man ju åtgärda det också. Inte alltid helt enkelt. Jag har demonterat innertak m.m. och monterat om diverse fästen med ny sikaflex och det har alltid blivit bra. Däremot tycker jag att läckande rutlister kan vara svåra att fixa.

Lycka till med att få båten tät!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan även vara kondensvatten som samlas där.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan grej man lätt missar att kolla är utloppet från färskvattentanken. Anslutningarna till slangarna och pumpen kan vara otäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

??? Finns det en färskvatten tank i Flipper 630 DC ???

Under mina 10 år med en sådan båt hittade jag ingen färskvattentank

Att sätta torkare tror jag blir svårt men egentligen är det bara att göra hål rufftaket och plasta upp ett fäste. Tänk på att inte sitta där under sedan för den bulan som sticker ned i ruffen blir nog rätt stor...

Bättre att sticka upp snudan alt. låta bli att åka när torkare behövs.... Flört

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...