SeglarKNE 0 Postad 23 Maj , 2010 Köpte en varvräknare på Biltema igår som jag tänkte ansluta till min MD5A. Jag hade förväntat mig ett kopplingsschema i kartongen min icke. Kna någon här hjälpa till med vart kablarna ska anslutas? Det finns en svart, röd, blå och en rödvit sladd som kommer ut ur varvräknaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 23 Maj , 2010 Här har du komplett manual som PDF. Kan du inte läsa det så som följer: Röd OCH rödvit till plus då motorn går. (Sök lämplig plats på startrelät...) BLÅ till -minus SVART till generator som heter W eller W på Bosch och R eller R på Delaco dito. Komplett manual: http://biltema.se/Documents/manualer/25/25-8005.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeglarKNE 0 Postad 23 Maj , 2010 Tack, tänkte inte på att söka på Biltema själv faktiskt. Nu blir det montering i eftermiddag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaelno 7 Postad 23 Maj , 2010 Om du har orginal generator så finns det nog ingen W anslutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elpadino 0 Postad 24 Maj , 2010 intresserad av samma montering och ställer därför också en fråga... Vad gör jag om jag inte har w kontakten, var kopplar man då in den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 24 Maj , 2010 Det går att få till det i efterhand. Öppna bakre gavel på generatorn och löd in en kabel på inkommande i diodbryggan.( En bilelektriker på t.ex Boschservice vet exakt var) Sen är det klart. Annars är det en ny generator som gäller /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 25 Maj , 2010 Har du original startgenerator (Dynastart) så är det väl kört för den ger väl likström rakt av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elpadino 0 Postad 25 Maj , 2010 Nu har jag varit nere och tittat på generatorn. Jag har lagt in en bild på baksidan på den. Jag har förstärkt tecknen med röd text. Jag antar att det är på W som varvräknaren ska in. Problemet är att det är enbart ett hål in, vid är det en hane som man lätt kunde sätta på en hona men vid W enbart ett hål, som sagt. Nån som känner igen detta?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 25 Maj , 2010 Skulle nog försöka mäta med en ANALOG voltmätare på med motorn på tomgång (dock så den laddar) Nålen bör svaja rätt duktigt. och hålla sig från 12-14v och neråt. Gör den det så är det nog värt ett försök på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser