Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Bowman

Förgasare, skall det se ut så här?

Rekommendera Poster

Jag har skumt nog fortfarande problem med motorn, jag lämnade den till firman jag köpte den av för ett par veckor sen se denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=343470

Ddom konstaterade vatten i oljan och gjorde rent, bytte olja, rengjorde förgasare, sen skulle den gå som en klocka. Använde den för första gången igen i går, samma problem kom efter ett tag, man kan köra en stund sen dör den och eller hackar och frustar.
Jag plockade nu själv ner motorn nä jag kom hem och såg att det såg ut att saknas en skruv, samt misstänkt tomt vid luftburken? Se bilderna, skall det vara så? Har aldrig meckat med en båtmotor så jag är inte helt säker på hur det bör se ut.

I vilket fall som helst så tömde jag förgasaren igen, och för säkerhets skull slog jag k-sprit i bensinen om det skulle vart fukt där med.
Men vad tror ni om bilderna, skall det vara tomt bakom den svarta plastburken, och skall det saknas en skruv?

post-10013564-1394236364,6916_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild två, närbild på skruvhål.

Senast ändrad av Bowman | 23 maj 2010 | 11:18

post-10013564-1394236364,9917_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kom vi aldrig riktigt fram till, men troligtsvis påslagen gammal olja..

Skall det vara så svårt att få bort vatten om det tagit sig in i förgasaren/motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer det inte in kylarvatten i motorn då?

hur ser den nya oljan ut nu då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljan ser bra ut nu, jämfört med hur det såg ut innan. Man såg skiftnigarna i den genomskinliga oljetanken innan den rengjordes.

Hur kan kylvatten komma in i motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn ser ut som en Mariner/Mercury 30/40 2-takt (?) och både det tomma skruvhålet och den tomma luftburken är som de ska.

* edit * Läste i din andra tråd att det var en 30 hp, så allt är ok vad gäller skruvhål och burk.

Senast ändrad av MLind | 24 maj 2010 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Oj glömde jag en sådan vital sak såsom att skriva vad det var för motor :)
Men du har rätt det är en mariner 30 hk -05

Tack så himla mycket för att du kunde säga att det ser ut som det ska. :)
Inte lätt att veta själv.

Då lär det bara vara vatten som råkat vara kvar. Nåt annat kan det inte vara.
Har som sagt gjort rent förgasaren, och hällt i ksprit i bensinen.
hoppas att detta löser allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kan vara något med bränslesystemet. Har du provat att pumpa på bränsleblåsan när den hostar och håller på att dö? Känn också om den har blivit mjuk (systemet kanske tar tjuvluft). Kontrollera också bränslefiltret om inte det är gjort, samt kopplingar och uppsugningsrör i tanken.

Filtret är den vita plastburken i mitten-överst på din luftburksbild om du inte visste det redan. Själva burken kan gängas av från sitt lock (som sitter i fästet med den synliga muttern), så kan du lyfta ur själva filtret och kolla det och burken utan att behöva mecka alltför mycket.

Senast ändrad av MLind | 25 maj 2010 | 00:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skall kolla på detta i eftermiddag. Återkommer med hur det gick.
Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag löste problemet på ett väldigt bra sätt.. Jag sålde motorn och köpte en ny större!

En kalaslösning! :)

Du, Mlind, du verkar kunna mycket om mercury/mariner.
Vet du vad skillnaden mellan en 30hk och en 40hk mariner i samma årsmodell är? Större cylindrar, eller är det precis samma med bara olika inställningar? Jag köpte en likadan fast 40hk nämligen. Kan inte riktigt se om 40hästarn är större..

Tack för hjälpen!

Senast ändrad av Bowman | 26 maj 2010 | 10:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att det löste sig. Snabbaste fixen också. :)

Jag är rätt säker på att cylinderblocken är identiska, men vet att åtminstone förgasaren är olika. 30-hästarn tror jag är specad att varva WOT 500 varv lägre än 40-hästarn. Om förgasaren (och munstycken etc) är det enda som skiljer kan jag inte svara på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en annan bladventil lock o förgasare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ok, Tack skall ni ha!
Det kanske hade räckt att skaffa en ny förknasare då alltså om det bara gällde kraften..
Men men, nu fick jag trim/tilt med, och en mycket finare motor! Känns bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du har berättat för köparen (om det var någon annan än motorreparatören) att motorn inte funkar som den skall, annars så kommer det snart en tråd här Lurad vid motorköpet - funkar ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, ja faktiskt, och problemt är vatten i förgasaren som är löst.
Största anledingen till bytet är storleken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...