Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
nicklas_lulea

Rengöra aluminium detaljer ?

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver lite tips på hur jag skall få aluminium detaljer rena på min båt... Har en amerikansk daycruiser (Sea Ray 220 OV) och jag vill putsa upp ramen/sargen runt fönsterrutorna som oxiderats och blivit fula. Antar att dessa är i aluminium och undrar om någon har antingen erfarenhet eller tips på hur man kan få dessa detaljer blanka och fina?

Alla tips välkomnas!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ibland polera aluminium med autosol, men det oxiderar/grånar snabbt igen.

Oxiden skyddar, så kan man lära sig att tycka den är vacker, att den ger patina som man brukar säga om gamla antika grejor, så blir tillvaron genast enklare ... ;)

Vid polering blir trasan omgående otroligt svart, så byt ofta och smeta inte ut svärtan på plasten för den är efterhängsen.

Vaxa alut har jag nog aldrig provat, men kanske skulle det skinande resultatet hålla sig längre med nån form av lufttätt transparent ytskikt?

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar putsa aluminiummaster med paraffinolja, borde funka även på annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant, tänkte inte på det.

Själv har jag en guldskimrande eloxerad mast, blir suveränt snygg och glansig med paraffinoljan.
Eloxeringen i sig är hård, tålig och blank, men smuts och salt gör den ändå matt och flammig efter ett par månader.

Eloxering - dvs eloxidering - kan kanske vara ett jobbigt men hållbart alternativ?
Även alu-färgade master är väl eloxerade, så kanske kan en hållbar yta uppnås ifall du låter eloxera listerna hos nån firma (eller möjligen byter till rostfria) ??

Kanske är rentav genvägen med upputsning av ren alu, plus inoljning en hyfsad kombination?
Lite googlande på eloxering mm kan nog ge närmare besked.

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...