Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
magisa

Fylla små borrhål?

Rekommendera Poster

Jag har tagit bort en del grejer från aktern. Det är bland annat kapellkrokar och lanterna samt flagghållare. Tidigare ägare hade haft vanliga skruvar som så klart har rostat sönder. Det var ett H..vete att få loss dem, och det slutade med att jag fick borr ur några. Hålen blev då större än de var från början.

Nu till min fundering. Hålen är något större än vad skruven är och nu tänkte jag fylla hålen med något. En del större hål har jag fyllt med epoxi blandat med filler. De här små hålen är ca 5-6 mm och är genomgående ca 7-8 mm. Tänkte sätta en bit tape under hålet och sedan fylla med:

Gelcoatspackel? Epoxi?

Jag måste ändå lägga gelcoatspackel på toppen av hålet så att det blir fint. Men.. går det att borra i gelcoatspackel om man fyller hålet, eller spricker det?

Tänkte ta bort samma kapellkrokar i höst då vi tänkte måla om hardtoppen.

Är mycket tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att använda en försänkare i lämplig storlek så får du en större anläggnings yta när du använder epoxy till dom små hålen ca5-8mmoch tape bakom laminatet. Dom större måste dusipa på baksidan och tunna ut kanterna och fylla m glasfiberduk epoxy/polyester därefter spackla/slipa utsidan, lägg gärna packtape runt skadekanten så spar du lite arbete     LYCKA TILL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...