Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
kjellebilder

Har köpt liite för stor båt

Rekommendera Poster

Jag har gått från en snipa till en 32 fotare med dubbla V8:or. Känner att det är en väldig skillnad att manövrera denna ålandsbåt. Skulle behöva gå en kurs för att få ordning på koordinationen, och inte drabbas av panik varenda gång man ska in i en gästhamn. Är det någon som kan ge förslag på ev kurser? Vill ha typ en instruktör som kommer lär mig min båt, vill inte åka iväg och åka i en annan båt. Sökte på båtinstruktör på nätet, och hittade ett par bla. Sjöakademien, är det någon som vet/har gått kurs hos dem? Verkar vettiga, men skulle kolla vad som finns mer. Gärna i Mälaren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väl bra mycket lättare att lägga till med än snipan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till att börja med kan du ju bara åka ut och öva på fritt vatten. Leta rätt på ett sjömärke som inte står för nära ett grund, och försök  att lägga till och att manövrera båten med det som utgångspunkt. Det kanske inte är så knepigt när du hittar tekniken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med dubbla motorer styr du med gasreglagen isf ratten i låga farter i hamn.
Ställ ratten i rakt fram så kan du genom att reglera gasen samt back/fram på resp motor styra båten med precision. Du kan tom snurra båten runt sin egen axel. Suveränt. Har du dessutom bogpropeller så kan du tom utföra sidoförflyttning.
Var i samma situation som Du för två år sedan. Tycktes skrämmande, från 21 fot till 35. Men man lär sig snart.
Lite övning på öppet vatten med boj/sjömärke som referens så kommer Du snart på knepen. Dock måste tänka att den levande massan som rör sig är mycket större. Försök inte bära av som med en liten båt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så söker du upp en instruktör direkt. Inga mellanhänder som vill ha dina pengar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andra bra ställen att öva är vid sjömackar, med rejält vadderad brygga. När jag köpte vår båt tog säljaren med mig till närmaste mack (som var stängd på vardagar, så bryggan var tom).

Eller så här års är de flesta gästhamnar nästan tomma, så om det finns en gästhamn med många bojar i närheten, så kan du träna på att manövrera mellan bojarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla konstruktiva svar. Tyvärr tog stormen båten i söndags så nu är det upp på land och iväg till marinfirman för att få det åtgärdat, så snart som möjligt. SEN ska det ut och övas både på öppet vatten och i gästhamnar, så ser ni en Coronet Oceanfarer med en kille som har panik, så är det bara jag som övar!!

/Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...