Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Karl_

Eftermontera smöjnippel på trailervagnsnav?

Rekommendera Poster

Jag har en obromsad TK 1250 som jag dränker naven på både vår och höst. Den har hunnit bli 3 år och jag har sedan den var ny funderat på att eftermontera en smörjnippel på varje nav. Borra, gänga och skruva i nipplen är lätt, frågan är bara att veta var man skall sätta den. Nån som har ett tips?

Finns det någon nackdel med att trycka in lite fett  ett nav som i orginalutförande inte har fettnippel? Kan man trycka för mycket och vad där lagom? Har jag elliminerat vådan avvår och höstbad om jag tryckerin fettoch skall man fylla på med fett före eller efter man badar? Vad sägs om att säta nipplen mitt i koppen? Mvh Karl    

Senast ändrad av Karl_ | 23 maj 2010 | 08:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej bra id'e det där ,jag har oxå gjort det på min vagn ,men jag fick skuva bort plattan för att se vart det gick att borra ,så man inte sätter nippeln fel .

Mvh L-G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde det inte vara stor risk att du bara trycker loss koppen när du fyller på fett? (om du har en kopp som bara är fasttryckt) Om jag inte minns fel så fanns det en Amerikansk lösning där man tog bort koppen och ersatte den med en kopp där en fjäder konstant tryckte fett in i lagren. 

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en TK 1000, samma problem, hjullagren skar i höstas då jag körde hem. Har nu monterat nya axeltappar och pillade loss locket och tryckte in maximalt med saltvattenbeständigt fett. Men enligt handlarn är den vanligaste orsaken till att lagren skär att man kör fortare än 30 km/h. Tydligen tål inte lagren högre fart....Och i kombination med saltvatten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...