Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
PungPlask

Sjökort i bilgps?

Rekommendera Poster

Jag har hört att man kan lägga in sjökort på en billig bilgps och det ska funka bra.

Någon som kan förlkara lite om det? Vilka gps:er det funkar på och hur man gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har lagt in sjökorten på en Garmin  Nuvi 200 och det funkade bra. Lite liten skärm bara. Obs Den klarar inte G2 Vision  utan bara dom vanliga sjökorten.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett instruktioner på hur man gjorde det på en billig Gps som Biltema sålde och även på en som Lidl sålde. Har för mig att det byggde på att i grunden så var det någon förm av Windows CE/Mobile som var operativsytem och när man köpte den så gick det bara att köra den inbyggda programvaran. Det var rätt komplicerat att installera sjökort med programvara.

Om det var något sådant du hade tänkt så har jag kanske kvar någon länk. Återkom i så fall så letar jag.

/Micke W

 



Senast ändrad av lizardking | 25 maj 2010 | 21:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundidén är att kopiera in en fil till GPSen som stoppar starten av GPSens egen programvara och i stället bootar upp den i PocketPC (Windows CE). Sedan gäller det att hitta ett sjökortprogram som fungerar på pocketPC, t ex Fugawi, och installera det i GPSen

Det är inte alla GPSer som använder CE som operativ, Garmin har t ex ett eget operativsystem, där är det svårare att köra sjökort på annat sätt än att köpa deras egna.

En snabb googling gav detta:

http://navigo.wikispaces.com/Navigo WinCE Hack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars tror jag att Garmin har ett antal modeller som kan använda sig av Bluechart G2...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Varför köpa sjökorten? finns hur många som helst att ladda ner från nätet. Program för upplåsning finns oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och idag är dom flesta kartor till Garmin redan upplåsta när man laddar hem dom.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för infon.

Jag har också sett att man ska ha WinCe i Gps:en. Måste bara lita ut hur man låser upp det för den model av gps man nu tänker köpa, om man tycker det är värt det.

Finns det några navigationsprogram som är gratis och som kan användas i WinCe?

Och vart kan man få tag på sjökort till passande program? Gratis/lagligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är i min mening bästa programmet http://www.oziexplorer.com/ finns i WinCe version.

Har en magellan bilgps som är upplåst och kan köra väldigt många olika program.

Dom flesta navprog är gjorda för WindowsMobile (WinCe).

Bilgps'er har ofta en bantad version av WinCe vilket medför gediget hackande för att få program att funka, brukar fattas dll filer softkeyboard osv...

gpspassion och gpsunderground är bra källor för kunskap i ämnet.

Mio gps'er är generellt lättast att låsa upp.

Gratis prog och sjökort lagligt=svårt

Lagligt= köpa prog och sjökort eller scanna kort själv

 

 



Senast ändrad av Lasker | 28 maj 2010 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Garmin Nuvi 200 som jag tidigare använde i bilen. Jag kikade på länkarna i tråden men blir inte så mycket klokare. Det vore därför intressant att höra mer från Fredrik, hur gick du till väga för att installera sjökorten?

/tobias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...