Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Wikipetter

Sattelituppkoppling att ha på båt

Rekommendera Poster

Allt jag behöver för att kunna sköta mitt jobb är en internetuppkoppling och har tack vare det kunna bo i många olika länder utan problem. Nu funderar jag på att gå steget längre och skaffa en båt som jag kan åka runt med, till att börja med i medelhavet. Men ett absolut krav är möjlighet att koppla upp mig. Så jag skulle vilja ha hjälp med vad som finns och vad det kan kosta att kunna koppla upp sig vart man än är, även långt ifrån vanliga master.
--
wikipetter

Senast ändrad av Wikipetter | 23 maj 2010 | 00:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv samma problem dvs behöver kunna jobba från båten, även om jag är långt ute till havs och utomlands.

vi har tittat på många olika lösningar. Fleetbroadband är ett bra alternativ men det är dyrt. Ca 100kr/Mb. Ett annat alternativ som inte blir fullt så dyrt är Thuraya. Det är en satellit telefon som man kan koppla ihop med datorn. Man kan använda ett vanligt SIM-kort från Telenor (endast) vilket gör att man blir debiterad enligt Telenors taxa. Håller du dig i Medelhavs området och inom EU så ligger datakommunikations prierna på ca 25kr/Mb.

thurayan har inte täckning över hela klotet. De har en täckningskarta på sin hemsida. www.thuraya.com

Svensk återförsäljare är Cordland, även om de av någon anledning inte vill sälja den. De påstår att menyerna är stökiga, men jag håller inte riktigt med. OK, de är annorlunda men det är ju bara att lära sig.

Glömde ju det viktigaste. Den är relativt billig i inköp, runt 10.000kr iallafall om man jämför med en Fleetbroadband.

Senast ändrad av LadyAnnila | 23 maj 2010 | 12:29

Senast ändrad av LadyAnnila | 24 maj 2010 | 08:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett gäng olika att välja på. Nackdelarna är att de är dyra att köpa, eller att använda eller både och. Du har som ovan nämnts Thuraya men också Iridium, Fleet 33 och VSAT. Du skriver inte vilken sorts internetupplkoppling du behöver. Klarar du dig med e-mail så öppnas massor av billiga möjligheter. Vill du kunna surfa så är du begränsad i ditt val och det kommer att kosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...