christoferrosengren 0 Postad 22 Maj , 2010 Något förvirrande läser jag i handboken till min Yamaha F115 att maxvarv är 6000rpm men max effekt tas ut vid 5500rpm. Min motor maxar 6000rpm exakt vilket måste innebära att jag bör slänga på en propeller med större stigning så max varv blir 5500rpm Tänker jag fel? /Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 23 Maj , 2010 För att få högsta tänkbara toppfart med tom båt så bör du nog byta propeller, men viktigare är väl att du får ett lagom varvtal vid marchfart. Om du byter till en större propeller så finns ju risken att motorn aldrig når 5500rpm med last i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 23 Maj , 2010 Jo, når den max varv med normal belastning så bör du öka stigningen, men om det är med dig ensam och tom båt, så sjunker nog varvet till en bättre nivå med lite last..Vet inte vad det optimala varvtalet vid WOT är för din motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Maj , 2010 Även ifall du får till 5500 RPM vid en belastning / belastningsreserv som du är helt nöjd med, så finns väl risken att det kostar mer än det smakar? Den knapphändiga uppgiften om att maxeffekt fås vid 5500 säger ju egentligen ingenting om skillnaden emot 6000. Kanske skiljer det bara typ 0,2 hästar, så en effekt/varvtal-kurva borde nog konsulteras innan några ev kostbara modifieringar !? (Även en vrid/varvtal-kurva funkar för detta syfte efter viss omräkning.) Men även om det antagligen överdrivet pessimistiska exemplet vore sant, så vet man väl iofs inte exakt vad 0,2 extrakusar kan åstadkomma för toppfart-ökning i olika situationer? Inte helt lätt att avgöra, kan även en seglare - dessutom med variabel stigning på hjälpmotorns propeller - ana sig till ... / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 23 Maj , 2010 Rekomenderat max varvtal är 5000-6000 enligt handboken. Ni har rätt i att jag måste ta hänsyn till normal belastning av båten. Vid 6000rpm va jag själv i båten. Tror dock inte att det sjunker 500rpm när min fru och barn är med vilket är normalfallet. Det sitter en aluminiumpropeller på nu men funderar på att byta till rostfri proppeller. Förmodligen sjunker varvtalet då med ca 200 rpm pga lägre slip. Effektkurva hade självafallet varit intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 23 Maj , 2010 Lika viktigt som propellern är att motorn sitter monterad tillräckligt högt.. När du har normal last och kör i marchfart i plan, kan du se plattan ovanför motorn? Återförsäljare älskar att montera motorer för lågt nämligen.. Och skaffar du en rostfri propeller kan du troligen montera den ännu högre.. vilket ger mindre motstånd, lägre förbrukning, bättre köregenskaper och längre livslängd på din motor.. Enl mig så är det försäljarens sak att montera motorn rätt och se till att den når optimala varv med den last kunden normalt har..Men så är det inte i praktiken.. Senast ändrad av Mark77 | 23 maj 2010 | 21:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 23 Maj , 2010 12,5 Nm säger du, det kan väl tänkas va ca 10% av max moment och alltså ej försummbart. Skulle va kul om du ville maila mig hela effektkurvan :-) Min maskin sitter i första hålet men i Yamaha körfakta sitter den i andra hålet dvs 18mm högre upp. Eftersom min ventilerar något redan monterad i första hålet känner jag att jag skulle behöva en rostfri prop. Funderar då på att behålla samma stigning 19 och därmed få ned varvtalet till ca 5500. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 23 Maj , 2010 jag skulle testat en balistc 21tum rostfri och sen hissat motorn till tredje eller fjärde hålet. 21 tumaren sänker varvet och får mera grepp. Hissningen ökar varv och toppfart. och sänker soppaförbrukningen /sjömil. köp propellern på nåt ställe där du får testa och byta den om det blir fel jag brukar köpa mina på propellertrim i stockholm. där får man alltid testa och dessutom är dom duktiga på att knacka till propparna lite om det tex blir så att 21 blir för stort och 19 för lite så kan dom cuppa 19 tommarn lite så det blir perfekt. av agen erfarenhet och testande på liknande båtar o motorer så skulle jag försöka lägga mig på 5700-5800varv när du är själv i båten och trimmat ut max innan det släpper och toppfarten sjunker. då har du sjansen att åka lite fortarte i medvind men fortfarande ha ork med lite folk i båten. lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Maj , 2010 Råkade hitta ett test med just Finnmaster 5700 WA, med 13 x 19 rostfri propeller. Varvtalet verkar sjunka bara 100 RPM mellan 2 respektive 4 passagerare. Sid 1 testmetod, sid 30 testet ... http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2006_Sv_tcm36-127035.pdf / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 24 Maj , 2010 Ja, 100rpm skillnad är inte mycket och då snackar vi ändå ett test med stålpropeller 13x19. Jag har Aluminum 13x19 så mycket talar ju för en 13x21 standard black steel propeller eller en mer aggresiv 13x19 rostfri typ ballistic. Hur mycket segare blir accelerationen? Idag palanar båten ut väldigt snabbt när man drar på så lite segare kalar jag av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 Maj , 2010 Jag resonerar precis tvärtom vad du gör, för min motor skall ligga inom intervallet 5600-6200 v/m på topp. Har en Suzuki DF 140 motor som på min båt, med standard aluminiumpropeller på 21 tum varvar ca 6300 varv med full tank och bara jag ombord. Bytte till en Ballistic 21xl och fick exakt 6200 varv på topp och var jättenöjd. Tyvärr förstördes denna mot en sten, så jag fick på försäkringen en original stålpropeller på 22 tum (21 finns inte) och nu kommer jag inte över 6000 varv. Är lite missnöjd med detta för jag vill nå toppvarvet när båten är lätt lastad för då vet jag att när jag lastar tungt, kommer jag att nyttja toppeffekten vid ca 5900 varv. Då vet jag att jag inte överbelastar motorn samt får en optimal acceleration vid alla lastförhållanderna. Idag skulle jag inte köpa en ny stålpropeller om denna förstörs. Vid effekter under 150-175 hk och toppfarter under 35-37 knop är fördelarna så små i toppfart och nästan inga i marschfart att det inte överväger nackdelarna. Dessa är främst högt pris, ökad korrisionsrisk, risk för rigghaveri med krokig propelleraxel vid grundkörning osv. I mina ögon har du ett perfekt förhållande och jag tror inte att du får ut så mycket som du vill om du köper en dyr stålpropeller. Men var och en har ju olika preferenser och jag beskriver bara mina, Jag har därför inga synpunkter på om du tänker rätt eller fel. Så länge du gör ett val som vid alla lastförhållanden ligger inom rekommenderat varvtalsområde gör du rätt vad jag förstår. Senast ändrad av robert99 | 24 maj 2010 | 11:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser