jalis 0 Postad 22 Maj , 2010 Nån som har tips på var man kan köpa billiga förtöjningslinor, vi behölver dim 18 mm, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 22 Maj , 2010 Varför just 18mm? Är det inte brottgränsen som är viktig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 23 Maj , 2010 Det är väl en sån sak som man inte skall snåla på tycker jag.utan ha riktiga tampar som man vet håller. Men vill du så kolla på Biltema..... /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 23 Maj , 2010 Eftersom du inte angett något geografiskt område; Palmblads i Höllviken har 15% rabatt på linor just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 23 Maj , 2010 brukar göra så att de linorna som jag skall ha som fast förtöjning köper jag bikkiga skit tampar på biltema , därimot dem som jag skall ha i gästhamnar och liknande är riktiga tampar , har sådanahär :http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=36374 notera att det står 15mmlina =båt 25-35fot 19 mm lina=båt 35-45fot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 25 Maj , 2010 du måste väl ändå mena tvärt om...... dvs billiga i gästhamnar och riktiga på din fasta plats. Om inte så tycker jag du ska tänka om. Var är det oftast dåligt väder? Var lämnar du oftast båten obevakad längre tider? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2010 Det är väl i gästhamnar man skall glänsa. I hemmahamnen är man ju känd och där hjälper det inte att höja statusen genom att ha dyra tampar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 25 Maj , 2010 He he! Glänsa med dyra tampar... Jag tror kvaliteten på Biltemas förtjöjningsgods duger alldeles utmärkt. I hemmahamn tror jag många ligger förtöjd vid Y-bom och då har i alla fall jag min båt förtöjd i alla fyra hörnen. Som pricken över i har jag dessutom en klass 3-kätting med tillhörande lås. Jag tror tom min förtöjning skulle klara en tsunamivåg utan att lossna från y-bomen. Det är nog snarare så att bryggan skulle ge sig från sin förtöjning långt innan min båt skulle lossna från bryggan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2010 Sparre - det tror jag också - att Biltemas tampar duger både hemma och borta. Mitt inlägg låg nog mer åt humorhållet till. Det spelar nog ingen roll om man har värdens dyraste tampar men inte kan förtöja. Förtöjningen måste ju anpassas till rådande omständigheter. Jag har allt mer börjat använda ganska klena tampar som 1;a val när jag förtöjer på annan plats än än hemmahamnen. Sen har jag ett antal hundra meter lina ombord av olika längd och grovlek och kvalite. Det har hänt att jag till slut legat med 8 tampar på 4 knapar i allt mer tilltagande skitväder. Biltemas lina http://www.biltema.se/Bat/Rep/Fortojning/Fortojnings--och-ankarlina/ finns i 18 mm och har ungefär 2/3 av priset mot tex hos Hjertmans. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1160&xartnr=6003-18&artname= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 25 Maj , 2010 haha! ja glänsa ja! Köper dock inte biltemas utan köper någon vanlig lina på seasea dock har jag finare tampar när jag är i någon gästhamn , goare o ta i en finare tamp ! och sedan så tittar jag till min båt minst varannan dag , tar 5 min och gå hemmifrån , e jag bortrest så ber jag grannen kolla på min samtidigt som han tittar till sin . så längretider är det inte tal om! Senast ändrad av tiger51 | 25 maj 2010 | 20:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Maj , 2010 Har i flera år använt Agualine ifrån Clas i sjön, en mellanprisklass som jag är mycket nöjd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 26 Maj , 2010 Den ger jag 5 poäng. Precis min upfattning. De som i hemmahamnen är kända som skitstövlar hjälper inga dyra tampar. De som i hemmahamnen är kända som trevliga och hyvens blir förlåtna även om de skulle förtöja båten med tvättlinor. ::Harry;; Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 26 Maj , 2010 Det ligger något i att man alltid skall förtöja för storm....... Vi för vår del skulle aldrig använda annat än första klass tampar till någon förtöjning, oavsett om det är hemma eller i gästhamn. Det är väldigt skönt att kunna lita på förtöjningen när man skall sova. Sömnen blir något bättre då. och tycker nog att det är värt de extra kronorna. För fy vad trist om båten sliter sig i vårstormen och hela säsongen blir förstörd......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 Maj , 2010 De gånger en båt sliter sig, jag har aldrig varit med om det som tur är, hur många gånger hänger det på kvaliteten på tamparna? Är det inte knap, dåliga knutar o s v som är vanligaste orsaken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 28 Maj , 2010 jo precis så är det ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Maj , 2010 Praktiskt taget obefintliga brickor under knaparna. Jag skruvade ner innertaket i förpiken på min motorseglare. Det fanns brickor under muttrarna till den enda förtöjningsknapen på fördäck. Brickornas diameter var ca 1 mm större än muttrarna (jo ni läste rätt) Köpte en 10 mm aluminiumplåt 20 0 x 300 mm till bricka under knapen. Dessvärre eller som tur va, han jag inte montera den innan jag upptäckte att manluckan på vattentanken läckte. Plåten passade precis till ny manlucka som blev tät. Som man skyller Cajsa Warg för att ha sagt ;man tager vad man haver i detta fall två aluminiumplåtarsom varit fäste för en servissäkringslåda som fick bli tillfälliga brickor under knapen. I hemmahamnen har jag alltid ordentliga tillpassade fatsa förtöjninglinor med färdigsplitsade öglor och ryckdämpare. Hemma händer det ju att jag inte ser till båten på några veckor ibland. Skulle det hända en smärre katastrof är jag helt övertygad om att nån ringer och talar om det. Det finns ju kännt folk nästan alltid i hamnen. Fördelen med att bo på ett litet ställe - alla känner alla (finns också nackdelar med detta, men inte i båtsammanhang). Å andra sidan kan jag nog inte göra så mycket åt det hela, då jag i så fall inte är hemma, utan på resande fot. När jag är ute och seglar har jag börjat använda klenare linor som är hanterbara och sen får man anpassa efter rådande omständigheter. Man är ju då sällan så väldigt långt bort från båten och man har ju ganska bra koll på hur vädret skall utveckla sig. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser