gockemannen 0 Postad 22 Maj , 2010 Hej alla glada i sommarsolen! Köpte på båtmässan en 50W panel med regulator från båtaccenten. Allt gott! Själva panelen har två kontakter på resp. - kabeln som verkar himla bra men var sjutton hittar jag såna eller klipper jag bara av dem och skarvar på kabel ned till regulatorn??? Regulatorn, inte någon dunderapparat, har sol in, batt ut och load...vad i H...vete är load (eller om det stod light). Alltså jag kan engelska så någon översättning behövs inte men hur kopplar jag allt...??? Kan jag hoppa över load och ta allt från batteriet eller blir det knas då? //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 22 Maj , 2010 Japp, kapa på du! Köpte samma solcell med regulator som du och sedan några meter kabel hos seasea. Det var den enda båtbutik där jag hittade en rund kabel med två 2,5 mm2 ledare innuti, allt för att slippa två kablar och därmed två däcksgenomföringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 22 Maj , 2010 En mycket intressant följdfråga är: Vad fick ni betala? Solcell är nämligen nästa anhalt för mig... Hade tänkt 48W eller över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 22 Maj , 2010 Har för mig att det var strax över 2000 med regulator. //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 22 Maj , 2010 Rekomenderar den här sidan, bättre priser än någon marinsida/handlare jag sett. Köpte själv en 100 w och MPPT regulator i vintras. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 22 Maj , 2010 Rekomenderar den här sidan, bättre priser än någon marinsida/handlare jag sett. Köpte själv en 100 w och MPPT regulator i vintras. http://24volt.eu/ Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 24 Maj , 2010 Bumpar då jag inte fått kläm på sista delen av min fråga. //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 24 Maj , 2010 Skulle gissa på att regulatorn har ett urladdningsskydd för batterierna. Load är då utgången till förbrukarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borgede 0 Postad 24 Maj , 2010 Skulle tro att Där det står load(last) skall det kopplas in ett dumpmotsånd. Efter som solpanelen inte slutar ladda även om batterierna blir fulla måste denna ström ta vägen någonstans. Ett dumpmotstånd är egentligen samma sak som en doppvärmare som förbrukar överskottet från panelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borgede 0 Postad 24 Maj , 2010 http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/vindkraft/tillbehor/dumpmotstand Här har du en länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2010 Strömmen behöver inte ta vägen nånstans. Man kan gott lämna en solcell obelastad och spänningen rusar inte iväg till så höga värden, kring 25-30V. Skulle tro att load betyder att där kan man få ut ström till en förbrukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 496 Postad 24 Maj , 2010 Eller varför inte slå en signal till de (nästan) alltid lika hjälpsamma, kunniga och trevliga grabbarna på Båtaccenten? Det verkar ju enklast eftersom de vet vad de säljer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 24 Maj , 2010 Ja så skulle man ju kunna göra...tänkte inte på det...fan oxå. Blir en signal slagen till dem imorgon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 24 Maj , 2010 Räcker det med 2X2,5mm2 ledare? De befintliga sladdarna är ju på 4mm2. //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 Maj , 2010 Till load ansluts enl. instruktionerna på min regulator förbrukarna om man vill använda regulatorn för att undvika djupurladdning. Förbrukarna i en båt är dock oftast fler och större än vad som går att ansluta på regulatorn, så denna funktion är inte så användbar för oss båtfolk (funkar säkert bra till några diodlampor i en sommarstuga) Grövre kabel ger lägre förluster satsa på 4m2 även om det fungerar med 2,5 också! Rund 4m2 kabel är vanlig innom ljudbranchen testa på tex ljudia.se (dock ej förtent kabel) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 Maj , 2010 2,5 mm2 räcker gott till en 50-wattare om kabeln inte är allt för lång. Och anledningen till det är som sagt att jag inte hittade någon rund kabel med två ledare a 4 mm2, ville helt enkelt inte borra två hål i båten för två genomföringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gockemannen 0 Postad 25 Maj , 2010 Terra, hur kopplade du regulatorn? Fimpade du load-kablarna eller hur har du använt dem? De passar inte in i mitt schema...vete F.N hur jag ska göra. //GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 25 Maj , 2010 Det går även bra att stoppa 2 kablar genom ett hål Oftast gör man väl både hål och kabeldragning på osynliga ställen, och där det ev. syns stoppar man in kablarna i en krympslang. Själv köpte jag 6mm2 kabel för en fis i rymden på en bil-el verkstad, eftersom jag har lång väg från targa, genom rör och skrov till batteriet. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 25 Maj , 2010 Koppla ex. vis kylskåpet till loadutgången så kan du ha det konstant inkopplat om du vill utan att riskera att batterierna djupurladdas. Förutsatt att det inte är en dump-utgång som någon föreslog- kan ju vara det om det inte är en MPPT- reg. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 25 maj 2010 | 08:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duxand 0 Postad 25 Maj , 2010 Load utgången kan du sätta vad du vill typ radio men den ger bara ström så länge panelen ger ström alltså kanske de inte är de bästa att sätta kyl på den då kylen stannar under natten. Man tar alltså ström ur panelen utan att gå genom batteriena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser