lsjogren 0 Postad 22 Maj , 2010 Har nyligen köpt en Uttern Segelkombi med en 4hk Tohatsu (4 taktare). Motorn tuffar och går men när man kör sakta dör motorn. Har bytt bensin till ny fräsh 95 oktan utan någon förändring. Antar att nästa steg är justering av förgasare(tomgång)??. Jag är långt i från bra på motorer men ivrig att lära mig. Finns det någon expert där ute som vet vilka steg jag ska ta. Från moppetiden vet jag att det fanns luftskruv och flottör:) Har ingen motorskiss som visar var resp. skruv sitter....... Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bearcat 0 Postad 22 Maj , 2010 Flottören som du säger... Men då bör den väl vara lite svårstartad igen..? Måste finnas en Grundinställning på munstycket (passa på att ta ut det och blåsa ur det) typ vrid in till stopp och ut 1 och 3/4 varv. Räkna antal varv in till stop och dra sedan ut det till det vanliga läget, sen kan du härja fritt under gång! Choke? Går den in ordentligt? Luftfilter? Täppt? Tändstiftet? Blött? Bränt? Tomgångsskruven bör du kunna klura ut var den sitter! Går den på tomgång i neutral? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lsjogren 0 Postad 23 Maj , 2010 Tack för svar. Ska ge mig på dina förslag. - Motorn är inte svårstartad men den dör på lägre varv. Tack igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lsjogren 0 Postad 23 Maj , 2010 So far 1. Bytt bensin. Ingen förbättring 2. Bytt tändstift. Något bättre. 3. Justerat tomgång. Just nu ingen större förbättring. På låga varv går varvtalet lite upp och ner för att sedan dö....om jag inte gasar upp den. Det känns definitivt som om motorn borde kunna ha lägre varv. Tänker testa följande. A. Byte bränsle filter B. rengöring av luftfilter på förgasare (Vad är lämpligast att rengöra med?) Finns det andra ideer vad man kan göra? Länst ner på förgasaren fanns en justerskruv. När jag öppnade den lite kom det bensin. Vad är den till för? Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 23 Maj , 2010 Skruven längst ner i förgasaren är nog snarare en avtappningsskruv som är till för att släppa ut ev. vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser