Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
lsjogren

Tohatsu 4hk 4T

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en Uttern Segelkombi med en 4hk Tohatsu (4 taktare).

Motorn tuffar och går men när man kör sakta dör motorn. Har bytt bensin till ny fräsh 95 oktan utan någon förändring.

Antar att nästa steg är justering av förgasare(tomgång)??. Jag är långt i från bra på motorer men ivrig att lära mig. Finns det någon expert där ute som vet vilka steg jag ska ta. Från moppetiden vet jag att det fanns luftskruv och flottör:)

 

Har ingen motorskiss som visar var resp. skruv sitter.......

 

Mvh

Lasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flottören som du säger... Men då bör den väl vara lite svårstartad igen..?

Måste finnas en Grundinställning på munstycket (passa på att ta ut det och blåsa ur det) typ vrid in till stopp och ut 1 och 3/4 varv. Räkna antal varv in till stop och dra sedan ut det till det vanliga läget, sen kan du härja fritt under gång!

Choke? Går den in ordentligt?

Luftfilter? Täppt?

Tändstiftet?  Blött? Bränt?

Tomgångsskruven bör du kunna klura ut var den sitter! Går den på tomgång i neutral?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Ska ge mig på dina förslag.

- Motorn är inte svårstartad men den dör på lägre varv.

 

Tack igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

So far

1. Bytt bensin.  Ingen förbättring

2. Bytt tändstift. Något bättre.

3. Justerat tomgång.

Just nu ingen större förbättring. På låga varv går varvtalet lite upp och ner för att sedan dö....om jag inte gasar upp den. Det känns definitivt som om motorn borde kunna ha lägre varv.

Tänker testa följande.

A.  Byte bränsle filter

B.  rengöring av luftfilter på förgasare (Vad är lämpligast att rengöra med?)

 

Finns det andra ideer vad man kan göra?

Länst ner på förgasaren fanns en justerskruv. När jag öppnade den lite kom det bensin. Vad är den till för?

Lasse

post-10014639-1394236365,2901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruven längst ner i förgasaren är nog snarare en avtappningsskruv som är till för att släppa ut ev. vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...