Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Crusier

Behöver AKUT hjälp med vp 100 drev!

Rekommendera Poster

Hejsan! Några frågor jag hoppas få svar på.

Jag har problem med bultar som inte släppt ur aluminiumet på mitt 100 drev.

I kåpan som styrningen sitter i (vet inte vad denna kallas) så har ena bulten fastnat. Jag har försökt på alla sätt men får inte ut den.

1. Kan man köpa en sån här kåpa någonstans?

2. Packningen som sitter högst upp ligger den bara utan på så jag kan pilla loss den enligt bilden (bild 2) eller måste man lossa kullageret och allt innan.

Jag återkommer med lite mer frågor senare men jag är lite stressad just nu.

Tacksam för alla svar.

Mvh

Crusier.

post-10013903-1394236364,1685_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 2

Sitter alltså packningen bara på eller är den fast klämmd i mellan?

Senast ändrad av Crusier | 22 maj 2010 | 13:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen packning det är ett skims och i bland kommer det in vatten på skimset så det rostar , verkar ha hänt på din bild. '

men det är oringen mot locket som tätar så det inte kommer in något vatten.i själva drevet.

för att byta skims måste du lossa lagret och plocka isär alltihopa. men behövs det verkligen

shimset som sticker ut utanför lagret har ingen igentlig funktion. så länge shimset har rätt storlek så är det bara fylla på med packnings massa och sätta på locket igen.

behöver du ett nytt lock så vet jag en som du kan köpa ett av.

/MVH Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej Grymt!

Om man nu köper ett nytt lock, är det något man borde titta efter?

alltså kan ett sånt lock slitas på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är ju alluminium så det ärgar lite , värre är det med att skruvarna som locket sitter brukar gå av och är svåra att få up.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tack jaghar ju fått erfara det med att det ärgar fast.. det syns kanske inte på bilden, men en av bultarna sticker upp 10mm från godset.

Jag funderar på att skita i att ge mig på den och låta den vara kvar som styrpigg.

sen på med lite permatex på båda sidor askimsen, och dra åt med de resterande 3 bultarna.

Fick du mitt mejl förresten? Jag är intresserad av att köpa en sådan kåpa. Vad ligger priset på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha då var det dags för fler problem... arghhh!

Det var som sagt en bullt till som satt fast, en av de som håller kåpan på plats.

När jag kom hem till mitt föräldra hem så upptäckte jag att oringen hade på ett ställe förvandlats till en kolring.

Mao min gamle far hade försökt att ge sig på bulten genom att värma godset med gasol och sedan ta en tång och skruva ut den.

Min nya fråga är: Vad är det förstorlek på oringen, både storleken på den och tjocklek? eftersom den inte är hel, utan en liten bit av den har smulats sönder, så kan jag inte ta med den till någon återförsäljare.

/Rickard

Senast ändrad av Crusier | 27 maj 2010 | 17:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...