Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Putte-novis

Bella 620 köptankar

Rekommendera Poster

Som framgår av mitt namn är jag nybörjare i området, men har läst runt lite bland inläggen här och förstår att det finns en hel del kunskap. Jag skulle vilja be om kommentarer på följande frågeställning.

Jag är i köptankar och har fastnat (just nu) för Bella 620 och kommer här att ställa några mer eller mindre begåvade frågor:

1 Om jag ska bege mig för att titta på ett tilltänkt objekt, vad ska jag tänka på, kan man , tex, kontrollera antal timmar som motorn gått. Finns det olika kapell?

2 Vad är det för xtra utrustning som man senare kommer att värdesätta om det finns från början?

3 vad är det för skillnad mellan 620 och 621? (sa jag var nybörjare)

4 Läste i ett tidigare forum att någon tyckte 115 hk var lite tunt om man vill leka med skidor o bräda, finns det andra erfarenheter, eller kan ni bekräfta att så är fallet?

Tacksam för tankar och funderingar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bella 620 kommer bli ett bra val!

Jag är kanon nöjd.

1 om den är uppe på land så kolla runt skrovet /botten efter grundstötningar kolla även skeddan på motorn.sen så kolla om motorn är servad varje år eller nått liknande.antal motor timmar beror på vad det är för motor.

Kolla av båtens skick rent allmänt dynor, repor sprickor..

Jag har kollat runt efter ett hamnkapell men inte hittat något,mig veteligen så finns det bara ett kapell.

2 extra utr. som bord är ju allttid bra att ha,teaken är undebar att ha. 

3 det jag har kommit fram till är andra dyner i stort sett,skroven skall vara likadana.

4 jag har suzuki 140HK och tycker den är perfekt,115 beror ju på hur många ni är å hur mycket last mm.mm. sen så går det ju alltid att labba med olika proppar .vad är det för 115? om der är en merury så finns det ett ställe i stockholm som trimmar eller rättade sagt programerar om databoxen.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar Jonas, jag skickar dig ett mejl med lite mer frågor/info om det är ok.

Till övriga vill jag säga att har ni ork o lust får ni gärna fylla på min näst intill obefintliga kunskapsbank gällande båtar.

Finns det åsikter därute som absolut gör gällande att jag ska rikta mina tankar och blickar åt andra håll (flipper, Ryds eller liknande) så läser jag detta med stor ödmjukhet.

Det kan ju vara så att alla inte tycker som undertecknad och Jonas, att Bella är guds gåva till båtentusiaster. Glad.

(Synpunkter om huruvida något märke står sig bättre i värde är också av intresse)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maila på du så skall jag svara så gott jag kan.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag äger en Bella 621 skillnaden mellan 620 och 621 är att 621 är lite bredare.Kapellet som medföljer funkar kanon, du har ett kapellgarage som kapellet slinker ner i.

Jag har mercury 115 hk.Jag tycker att det räcker till men skulle givetsvis vilja ha en större motor. 37knop på topp med två vuxna och två barn.

obs ej gps fart utan loggfart.Oftast när vi ska åka lite fortare så ligger vi på ca 20-23 knop då går det lungt tyst och fint.

Jag har ägt några ryds båtar tidigare den senste en 568 gti.Kvaliteten mellan Ryds och Bella anser jag inte går att jämföra.Bellan har betydligt högre kvalitet.

Helt plötsligt upptäcker man att båten går tyst.Inga luckor som skramlar eller dörrar som slår.

Perfekt dagbåt någon natt kan man väl övernatta men det är absolut ingen bobåt.

När det gäller xtra utrustning så är det väl aldrig fel med en kylbox isothern eller waeco inget biltema skit som drar ur batteriet på några timmar.exra batteri är oxå bra likaså ett ekolod eller en gps.

Ett måste om du ska övernatta  är en däckslucka det blir oerhört varm annars.

Senast ändrad av bodpat | 22 maj 2010 | 21:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag funderar på en solscells ventil istället för en däckslucka,efter en tid så kommer ju luckan bli sliten med tanke på att mina barn ant. kommer att gå på den varje gång.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yterrligare en skillnad är att 620 är godkänd för 225hk medans 621 är godkänd för 175 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en Bella 621 DC med en Mercury Optimax 115 som jag köpte ny 2008. Jag tycker att det räcker gott både för vattenskidor och tube etc. Den gör ca 34 knop enligt GPS. Om jag fick välja fritt utan att ta hänsyn till priset så skulle jag välja 130 - 150 hk, men i mitt fall så skulle det ha blivit väldigt mycket dyrare. Jag är mycket nöjd så långt med undantag för låsningen till ruffluckan som är vek och skramlig. Startnyckeln är också väldigt liten och ynklig.

Om det sitter SmartCraft instrument på den så står drifttimmarna där

Det finns bara ett kapell.

Extrautrustning som man bör ha är hydralstyrning och däckslucka. Bord och solsäng är också bra men kan köpas till senare. Teak är snyggt men dyrt och underhållskrävande. Det väger också en hel del.

621 är något breddad inne i sittbrunnen och vindrutan sitter något lite högre tror jag. Skillnaderna är väldigt små. F.o.m årsmodell 2009 så är instrumentpanelen ny med plats för en 5 GPS, annan klädsel och ny dekor på skrovsidan.

Jag tycker man bör akta sig för exemplar med den gamla typen av tvåtaktare (som riskerar att bli förbjudna av någon politiker-stolle) och titta på en med fyrtaktare (eller direktinsprutat tvåtaktare) på 130 - 150 hk utrustad med hydralstyrning och däckslucka. GPS är bra att ha monterad också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...