Gå till innehåll
fredag 25 april 2025
stuve

Hjälp behövs, Motorfäste har pajjat!

Rekommendera Poster

Hej

Har en riktig fin gammal Mercury 150hp raka 6:an som är hög som ett hus. Går riktigt bra motormässigt men nu till mitt problem, jag har en sån där gammal hederlig handpump när man skall höja motor. Nu har fästet på motorn till ena oljecylindern gått sönder. Är det nån som kan ge mig tips på hur jag skall få till detta? Det går inte att sätta nåt igenomgående.

En annan fundering jag har är om man det bästa kanske är att konverterar till powerlift, men osäker om det går med min motor, måste undersöka det.

Tack så mycket på förhand!

Mvh
Stefan

post-10014630-1394236363,9274_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompletterande fråga.

Kommer en powerlift ersätta funktionen som handpumpen jag har idag gör.

Dvs, såklart kan jag ställa motorn medans jag kör, men kommer den kunna tilta upp motorn hela vägen så man får i manuella spärren tex vid transport osv?

/Stefan

Senast ändrad av stuve | 21 maj 2010 | 23:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl svetsa fästet. Transporterar du den i  det läget som bilden visar,är det väl inte så konstigt att fästet gått av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Man pumpar ju upp den så mycket det går sen drar man ju för hand sista biten och fäller ner manuellt hakarna som motorn vilar på. så det är ju inte direkt så de är ingen belastning på oljekolvarna då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här fick man inte mycket svar =(

bara att svetsa låter lite väl lätt.. det är ju aluminium på båtmotorn, och bulten i rostfrit..

hur har du tänkt att bara svetsa det? Vet faktiskt inte hur jag skall gå till väga.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du beskriva lite mer detaljerat hur det ser ut? Är det den rostfria bulten som har gått av inne i motorfästedelen av aluminium?

Om så är fallet så är väl uppborrning aktuell med påföljande omgängning. Motorfästet måste dock fixeras ordentligt då det omgivande materialet är mjukare jämfört med bulten. Ingen man ger sig på med en handborrmaskin alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Alla gängor inne i hålet på motordelen är det som  har farit, så det är bara ett hål så att säga utan gängor.

Så, isåfall blir de då pelarborr och borra upp innan man gängar nytt då som du föreslår?

/stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att hålet inte är fyllt med en avbruten rostfri bultbit, men jag skulle nog inte ge mig på att gänga på plats i hamnen. Enklast är kanske att traila hela ekipaget till en verkstad och be någon gänga upp hålet på nytt. De får själva avgöra om de kan utföra det på plats eller om motorn måste av. Det har ju lite o göra om man kommer åt ordentligt med verktygen bland annat.

Därefter måste du ha grövre bult och då är frågan om bultfästet på kolvdelen måste modifieras på något sätt.

Senast ändrad av Sakkunnig | 24 maj 2010 | 15:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En powerlift är inget alternativ till den lösning du har idag,
powerliften hissar bara motorn rakt upp/ner några tum för att kunna sänka vattenmotståndet dvs ingen direkt lyftning att tala om.

Jag tror också på att transportera den till en båtverkstad, låta dom borra upp hålet & montera en helicoil/insatsgänga. Men lite tur har du då samma gängstorlek som ursprunget. Gjorde något liknande när jag sköt ett tändstift på min gamla mercury 135:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...