Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
davidi

Motorn gick bra ett par minuter

Rekommendera Poster

Så har jag äntligen sjösatt.  Motorn (Yamaha 140 -87) startade fint och gick bra ett par minuter.  Sen försvann orken plötsligt, som om den inte går på alla cylindrar.  Någon som har någon tanke om vad som kan ha hänt?  Jag har knappt börjat någon felsökning själv än, men det kanske ändå låter bekant för någon på forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnista och våta tändstift har jag inte kollat än, tänkte ta det imorgon när jag åker ut till båten igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja i bensinen?

Kylvatten sprutade?

En motor som nyper blir orkeslös men det får vi hoppas den inte gjort. Körde du båten med bra fart när det hände eller puttrade du bara vid bryggan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja får den t o m lite för mycket, jag råkade ha en dunk 2% i garaget, och sen lägger den till lite själv också, men det ska hur som helst inte ge några värre symptom än lite extra blårök tycker jag.

Kylvattnet sprutade med en klar och fin stråle, impellern har jag just bytt.

Tilläggas bör väl att den går bra på tomgång, det gör inte en motor som nyper.  Det är när jag gasar som det hörs att den plötsligt börjar gå väldigt dåligt.

Jag hade varmkört vid bryggan först, för att sedan successivt öka till god planingsfart.  Så körde jag inte mer än kanske 10-15 sekunder, och sen började den plötsligt gå dåligt.  Från bra till dåligt på ett par sekunder, det stämmer som tur är inte heller med en motor som nyper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

soppa problem tror jag, någon förgasare som fått skit i munstycket eller något annat som hindrar soppan från att flöda till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar mer kunnig än jag så tror säkert du kollat detta. Vad jag läst mig till som påminner om dina symptom och som verkar drabbat många är vatten i bensinen, bensinkvaliten är dålig så det märks först när man begär extra från motorn. Aannsr sätter jag en peng på bränslefiltret om du inte bytt det, det verkafr juh som det händer när du kräver mer av motorn.

Hoppas du får ordning på det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ta med mig ny fräsch bensin imorgon, den här har stått över vintern.  Annars låter det nog rätt troligt med något som har stoppat igen en förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du har fast tank, så kolla tankventilationen. Precis samma fenomen om man glömmer öppna luftskruven på en trycktank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra att den puttrar fint på tomgång och kyler bra. Du har nog snart full fart på den. Låter inte som nån nypning nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla även termostaten så den funkar annars går motor i säkert läge när den blir för varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade exakt samma problem med min båtmotor föra sommaren. Då var vatten i förgasarna som var problemet. Precis samma sak kan hända om packningen mellan förgasare och motor är för tunn.. Värmen sprider sig in i förgasaren och då kan motorn bli slö så fort den får jobba.

Som sagt gick kanon bra på tomgång och kanske 1-2minuter sen försvann all ork och den planade inte ens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om det skulle kunna vara en tändspole som inte orkar med. Hoppas det löser sig eller kanske redan har löst sig!

Trevlig sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det löste sig till slut.  Problemet var en defekt blåsa på bränsleslangen som inte släppte igenom tillräckligt mycket soppa.  Nu går motorn kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du fick ordning på det och att det var så pass enkelt fel. Jag hade samma symptom för några år sen på en Suzuki 200DT. då var det dock inte lika enkelt eller trevligt fel. Det var växelhuset som börjat skära, för att sedan efter ett tag skurit helt...

Lägger mest till kommentaren här för att tipsa andra som kanske är inne och felsöker sina symptom i din tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...