Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Gäst svempac

Rigga av eller ej, det är frågan

Rekommendera Poster

Gäst svempac

Har hört att många (?) inte riggar av vid vinteruppläggning. Suveränt att bara slänga i på våren och slippa onödigt jobb. Tacksam för argument för-emot! Nybliven Winga78 ägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Jag är mycket tveksam till att ha riggen kvar på vintern. Om man inte tar ner riggen, när ska man då kolla att den är schysst? Man klättrar ju gärna inte runt i den och kollar alla infästningar osv. En båt som ligger i sjön med riggen på kan röra på sig när vinden tar tag i riggen, en båt som står på land kan inte röra på sig. Om man inte pallar upp båten ordentligt så rör den på sig i alla fall med eventuella skrovskador som följd - gäller speciellt båtar med sandwichkonstruktion i skrovet. Normal stöttas en båt av fyra stöttor, och är det minsta glapp mellan någon av dem och skrovet så kommer det att skava, och skava och skava... Fördelen är ju bekvämligheten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag riggade alltid av på vintern, för att kolla upp allting.Jag kom inte ens på tanken att man skulle ta upp utan att rigga av först. Men vi hade en väldigt bra och smidig mastkran i hamnen. Men det är ett bra tillfälle att kolla upp rigg och mastfästen å så där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rigga av eller ej... Jag förstår att man inte riggar av vissa båtar. På min egna lilla balja på 8 meter tycker jag inte det är ett större arbete och som har sagts tidigare vill man ju kollla riggen (om den nu är en lite äldre båt framför allt). Däremot har jag några bekanta som har runt 40-45 fotare och de låter masten vara kvar över vintern..släpper bara lite på vant så att rigg spänningen inte är så hög. De plockar ner riggen vart 3-4:de år för kontroll. Verkar funka bra. Men som sagt...mindre båtar är väl lika lätt att ta av riggen som att vintertäcka med riggen på ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Största anledningen till att rigga av är just att man för en årlig översyn av riggen. I övrigt så ser jag inget annat skäl till att rigga av. Från norra tyskland och söderöver står i stort sätt alla segelbåtar på land med riggen på... Jag kommer förmodligen att låta riggen stå kvar i vinter :-? Dick Jexby maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att de gör så söderöver, kan inte det bero på att de inte har så mycket snö på vintrarna. Vi har väl lite större behov av att täcka våra båtar? Det är ju lite svårare om riggen sitter uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaro Novak

Jag har inte mastat av på hösten på 10 år. Jag tror att argumenten emot är överdrivna. Jag kontrollerar masten med kikare då och då. Ungefär vart annat år klättrar jag upp i nån mastkran och tittar till skivorna för fallen. Och det händer att jag skickar upp någon i båtsmansstolen. Seglar ganska mycket Jaro Novak Maxi 999

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Är det något speciellt man bör tänka på (förutom att båten är väl förankrad?) Dick Jexby Maxi 33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rof bengtsson

Avmastning. Ett skäl till att masta av är kontrollen av rigg. Ett annat skäl är vindfånget när hon är upplagd. Riggkoll kan lösas på annat sätt och vindfångets krafter kan man kompensera för. Tänk på att slacka riggen lite eftersom kylan gör att vant och stag krymper. Det räcker med en halv centimeter per vant/stag. I södra Europa har jag inte sett många som riggar av off season. Vi har ju snö och is som får oss att täcka noggrannt och då också stoppa in riggen i ett skjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att det knappast är någon fara. Förmodligen är största riskmomentet att drabbas av riggskador just vid på- och avmastning. När masten väl står kan det knappast hända så mycket. Vad gäller täckning så beror det väl på om man har trädetaljer som man vill täcka eller ej. Ett plastdäck påverkas knappast av snö. Då sliter det säkert mer med sol och det har de ju mer av i södern där ingen täcker båten över vintern. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jaro Novak

För att försäkra mig om att inte kranen kommer år masttoppen fäller jag fram masttoppen c:a 50 cm genom att slacka på sido och toppvant. Akterstaget har jag tagit bort. Förstagsprofilen hänger då i en båge. Man får inte fälla fram masten för mycket ty då blir maststagningen instabil. Innan jag tog upp båten första gången med mast undersökte/fastställde jag var slingen skulle sättas så att båten inte lutar bakåt för då kan ju masttoppen ta i karanen Jaro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här debatten är densamma om det är bra att tvätta bilen eller inte. Den som tvättar bilen själv hittar fel som kan åtgärdas i tid. Den som aldrig tvättar bilen drabbas av fel som är dyra att åtgärda, alternativt säljer bilen i rätt tid. Slutsats: jag köper aldrig en båt (igen) av en som låter masten stå över vintern. Den båt jag köpte hade förre ägaren inte mastat av på ett par år. Samtliga hakplattor var spruckna, masten var skitig - smuts som hamnar i seglen till slut. De spruckna hakplattorna blev en tankeväckare. Det går inte ens att upptäcka utan att rent fysisk avlägsna vanten. I slutändan är nog det mest avgörande kriteriet trä. Med teak på däck eller i sittbrunnen vill jag ha en tät täckning över vintern. Jag vill inte att träet tar skada av frostsprängning. En typisk vinter i mellansverige har kanske 50 sådan cykler en normal vinter, dvs då vatten blir is och vice versa. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en tung mast och skulle uppskatta att ha den kvar på båten. Skulle räcka att varje vår ta den till mastkranen och smörja övre rullkullagren. Inspektera kablar och antenner. Sen gäller det att få båten att stå stadigt när höststormarna sätter in. Det skulle ju till och med vara stagande för båten om man fick 4 fasta punkter att spänna till masttoppen men det gillar nog inte han som ansvarar för asfalten. Eller om alla båtar slutar att masta av kan man spänna sin masttopp till nästa som spänner den till nästa.... Och så lägger man pressenning på alltihop....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg har inga speciella åsikter om att masta av eller inte, men jag har funderat på det här med att släcka på stag o vant om man har masten på över vintern. Visst är det så att stag o vant krymper i kylan, men masten som är i aluminium borde ju krympa ännu mer? Aluminium har ju en värmeutvidgningskoeffeicient som är ungefär dubbelt så stor som den för stål, alltså borde masten krympa dubbelt så mycket som stag o vant. Eller tänker jag fel någonstans? MVH, G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej så måste det ju bli. Ja menar med krympet. Bäst är väl att känna på vajrarna och ha det lagom vintersträckt. Tror inte att jag kan få ha masten på i min hamn. Då får man nog skaffa sig en egen kraftig vagga. Båtarna välter även utan mast med pallningarna som man gör från Grefab (Göteborg) hur proffsigt man än gör det (för det tycker jag de gör).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...